1753 بازدید

ریشه Maca(ماکا) چیست؟ ۴ خاصیت این ریشه و عوارض احتمالی

ریشه ماکا

ماکا ریشه گیاهی است که در کشورهایی مانند پرو سالهاست که استفاده غذایی و دارویی داد، برای آشنایی با این ریشه با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

9.7/10 - (6 امتیاز)

ریشه ماکا

در چند دهه گذشته ریشه ماکا به دلیل خواص جنسی و افزایش بارداری محبوبت بسیاری در کشور های مختلف پیدا کرده است.
در این مقاله به شما اطلاعاتی درباره ریشه ماکا میدهیم، ۴ خاصیت مهم آن را به شما معرفی میکنیم و به این سوال شما پاسخ میدهیم که آیا مصرف این گیاه مضر است یا خیر؟

ماکا چیست؟

نام علمی ماکا Lepidium meyenii است که آن را به عنوان جینسینگ پرو هم نامگذاری کرده اند. ماکا یک سبزی چلیپایی است که با کلم بروکلی، گل کلم، کلم و کلم پیچ در یک خانواده قرار میگیرد. این گیاه بومی فلات های مرتفع رشته کوه آند پرو است.

در واقع، مردم آند بیش از ۲۰۰۰ سال است که ماکا را کشت می کنند. این یکی از معدود گیاهان خوراکی است که می تواند در شرایط آب و هوایی سخت بالای ۴۰۰۰ متر (۱۳۱۲۳ فوت) در آند پرو زنده بماند.
به طور سنتی، مردم آند از ماکا به عنوان غذا استفاده می کردند و آن را در نوشیدنی تخمیر شده یا فرنی مصرف می کردند. علاوه بر این، مردم آند از ماکا به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کردند مانند بیماری های تنفسی و روماتیسمی.
تقاضا برای محصولات ماکا در سال های اخیر افزایش یافته است، احتمالاً به دلیل ادعاهایی که این گیاه می تواند میل جنسی و باروری را تقویت کند. به دلیل افزایش تقاضای جهانی برای ماکا، مردم شروع به تولید انبوه این گیاه در سایر نقاط جهان از جمله استان کوهستانی یوننان در چین کرده‌اند.
ریشه ماکا، بخشی از گیاه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، حاوی فیبر، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی است.
همچنین حاوی ترکیبات زیست فعال دیگری از جمله ماکامیدها، ماکاریدین، آلکالوئیدها و گلوکوزینولات ها است که تصور می شود مسئول فواید دارویی ماکا هستند.

حال ۴ خاصیت اصلی این گیاه را بررسی میکنیم

خاصیت اول:‌ ممکن است میل جنسی را افزایش دهد

برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های غلیظ ماکا ممکن است برای افرادی که میل جنسی کم دارند یا میل جنسی پایینی دارند، مفید باشد.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی ۴۵ زن که دچار اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی بودند، نشان داد که مصرف ۳۰۰۰ میلی گرم ریشه ماکا در روز به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی عملکرد جنسی و میل جنسی را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۰ که شامل چهار مطالعه با کیفیت بالا با مجموع ۱۳۱ شرکت‌کننده بود، شواهدی را نشان داد که مصرف ماکا میل جنسی را پس از حداقل ۶ هفته بهبود می‌بخشد.

شواهد محدود نشان می دهد که ماکا ممکن است به بهبود میل جنسی در برخی افراد کمک کند. با این حال، همچنان تحقیقات در این زمینه محدود است و به شواهد بیشتری برای نتیجه‌گیری قطعی نیاز است.

خاصیت دوم:‌ بهبود باروری در مردان

مطالعات نشان داده اند که مصرف ماکا ممکن است به بهبود غلظت اسپرم یا تعداد اسپرم در هر میلی لیتر منی آقایان کمک کند. غلظت اسپرم ارتباط تنگاتنگی با باروری مردان دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ اثرات ماکا را در ۶۹ مرد با تعداد کم اسپرم یا کاهش تحرک اسپرم ارزیابی کرد.
مصرف ۲ گرم ماکا در روز به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی غلظت مایع منی را در مقایسه با درمان شبه دارو بهبود بخشید. با این حال، تفاوت معنی داری در تحرک اسپرم بین گروه درمان و دارونما وجود نداشت.
در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، تحقیقات در این زمان محدود است. برای بررسی اثرات مکمل‌های ماکا بر کیفیت مایع منی و دیگر جنبه‌های باروری مردان، به مطالعات طراحی‌شده‌ای نیاز است.

خاصیت سوم:‌ ممکن است به تسکین علائم یائسگی کمک کند

کاهش طبیعی استروژن که در این مدت اتفاق می افتد می تواند باعث ایجاد طیفی از علائم شود که برخی از آنها ممکن است ناخوشایند به نظر بیایند. اینها عبارتند از گرگرفتگی، خشکی واژن، نوسانات خلقی، مشکلات خواب و تحریک پذیری
برخی از مطالعات نشان می دهد که ماکا ممکن است با کمک به کاهش برخی علائم، از جمله گرگرفتگی و اختلال در خواب، برای افرادی که در دوران یائسگی هستند مفید باشد.
یک بررسی در سال ۲۰۱۱ که شامل چهار مطالعه با کیفیت بالا بود، شواهدی را نشان داد که درمان ماکا اثرات مطلوبی بر علائم یائسگی دارد.
با این حال، محققان خاطرنشان کردند که شواهد کافی برای تعیین ایمنی یا اثربخشی ماکا برای درمان علائم یائسگی وجود ندارد.

خاصیت چهارم:‌ ممکن است خلق و خو و انرژی را بهبود بخشد

شواهد محدود نشان می دهد که ماکا ممکن است به بهبود سطح انرژی و بهبود خلق و خو در برخی از جمعیت ها کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی ۱۷۵ نفر که در ارتفاعات کم یا بالا زندگی می کردند نشان داد که مصرف ۳ گرم ماکا قرمز یا سیاه در روز به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود خلق و خو و انرژی در مقایسه با دارونما می شود.

علاوه بر این، یافته های تحقیقات قدیمی نشان می دهد که ماکا ممکن است برای کاهش علائم اضطراب و افسردگی در زنان یائسه مفید باشد.
اگرچه ماکا ممکن است تأثیر مفیدی بر سطح خلق و خو و انرژی داشته باشد، در حال حاضر شواهد کافی برای نتیجه‌گیری قطعی وجود ندارد.
ریشه ماکا

خواص دیگر این ریشه

یافته‌های اولیه مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ماکا ممکن است به روش‌های زیر بر سلامتی تأثیر بگذارد:

  1. ممکن است به حفظ عملکرد شناختی کمک کند.
  2. ممکن است برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) مفید باشد.
  3. ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد
به خاطر داشته باشید که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اعمال این فواید بالقوه برای انسان وجود ندارد، بنابراین برای بررسی آنها به تحقیق روی انسان نیاز است.

ایمنی و عوارض جانبی

مطالعات نشان می دهد که ماکا به طور کلی بی خطر است و استفاده از آن با عوارض جانبی نامطلوب همراه نیست.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی ۱۷۵ نفر نشان داد که مصرف ۳ گرم ماکا قرمز یا سیاه در روز به مدت ۱۲ هفته به خوبی قابل تحمل است و با عوارض جانبی جدی همراه نیست.
در حال حاضر، مشخص نیست که آیا ماکا برای مصرف در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است، بنابراین کسانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند باید قبل از مصرف ماکا با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنند.

نحوه استفاده از ماکا

ماکا در اشکال مختلفی از جمله کپسول و پودر موجود است.

می توانید پودر ماکا را به اسموتی ها، بلغور جو دوسر، محصولات پخته شده و غیره اضافه کنید. طعمی شبیه آجیل دارد، بنابراین با بسیاری از طعم‌های شیرین‌تر ترکیب می‌شود.
دوز مطلوب برای استفاده دارویی مشخص نشده است. با این حال، مقدار مصرف پودر ریشه ماکا در مطالعات به طور کلی از ۱٫۵ تا ۳ گرم در روز متغیر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک گیاهان دارویی و مواد غذایی

خلاصه ▼
عنوان
ریشه Maca(ماکا) چیست؟ 4 خاصیت این ریشه و عوارض احتمالی
توصیف
ماکا ریشه گیاهی است که در کشورهایی مانند پرو سالهاست که استفاده غذایی و دارویی داد، برای آشنایی با این ریشه با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397