2005 بازدید

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک گیاهان دارویی و مواد غذایی

تصویر زنجیل

این ۵ گیاه دارویی محبوب میتوانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمکی بزرگی کنند، برای آشتایی با این گیاهان با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

10/10 - (2 امتیاز)

چه گروه هایی بیشتر در خطر سرما خوردگی هستند؟

با توجه به نیمکره ای که در آن زندگی میکنید، شما یا در حال ورود به زمستان هستید یا تابستان. بیماری های زیادی در زمستان مانند آنفولانزا و انواع سرما خوردگی ها شایع میشوند. مریضی در هر زمانی میتواند اتفاق بیافتد اما افراد سالمند، افرادی که استرس زیادی دارند و ورزشکارانی که به طور منظم ورزش های با شدت بالا انجام میدهد ممکن است بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری ها باشند.

تعداد زیادی گیاه دارویی و مواد غذایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنید و بدون مانع بتوانید به تمرینات خود در فصل های سرد سال ادامه دهید.

پاسخ ایمنی ذاتی در مقابل تطبیقی

هنگامی که یک متجاوز با سیستم ایمنی روبرو میشود، پاسخ ایمنی ذاتی اولین خط دفاعی است .این عامل خطر میتواند یک ویروس یا باکتری باشد یا بخشی از غذا که از دیواره روده خارج شده است. در هر حال سیستم ایمنی بدن در چهار روز اول ابتلا به سرعت برای از بین بردن خطر وارد عمل میشود در همین حین سلول های ایمنی سیگنال هایی برای دریافت پشتیبانی بیشتر در مقابله با تهاجم ارسال میکنند.

سیگنال های ملکولی که در خط مقدم تولید میشوند شامل هیستامین، برادی کینین، سروتونین، لکوترین ها و پروستاگلاندین ها است. که همه انها موجب التهاب، تب، درد و قرمز شدن پوست خواهد شد.

به همین دلیل است که در دوران سرما خوردگی دچار اب ریزش بینی، تورم گلو و افزایش مخاط بینی خواهید شد.

این ها عواملی است که در دوران سرما خوردگی شما را درمانده میکند و باعث میشود که شما ضعیف شوید نه خود ویروس یا باکتری.

بعد از گذشت حدود ۴ روز سیستم ایمنی تطبیقی وارد عمل میشود. این خط دوم و تخصصی تر در دفاع است. این سیستم با عامل بیماری زا تطبیق پیدا میکند هر چند که گاهی اوقات این اتفاق ممکن است به درستی پیش نرود و بیماری های خود ایمنی ایجاد شود.

سیستم تطبیقی از لنفوسیت های T و B استفاده میکند و از عامل بیماری به سرعت کپی هایی تهیه میکند، سیستم ایمنی شما میلیون ها لنفوسیت T و B می سازد که به طور خاص فقط ویروس آنفولانزا را از بین می برند.

ویروس های قرمز

سیستم ایمنی Humoral در مقابل ایمنی سلولی

سیستم ایمنی از دو مکانیسم تطبیقی ​​برای محافظت در برابر مهاجمان خارجی استفاده می کند، یعنی ایمنی سلولی و هومورال. ایمنی هومورال به طور کلی در مورد ساخت آنتی بادی است، در حالی که ایمنی سلولی در مورد از بین بردن سلول های آلوده است. هر دو مکانیسم التهاب ایجاد می کنند که باید مدیریت شود. التهاب مزمنی که کنترل نشده رها شود می تواند به سلول های سالم آسیب برساند و به مشکلات سلامتی بزرگ تری منجر شود.

ایمنی هومورال زمانی اتفاق می افتد که بدن در برابر چیزی که خارج از سلول است و آزادانه در مایعات بدن مانند خون یا مخاط حرکت می کند، آنتی بادی بسازد.
سلول‌های T-helper به سلول‌های B کمک می‌کنند تا به سلول‌های خاص‌تری تبدیل شوند که سپس به آنتی‌ژن‌های بیرونی موجودات مهاجم متصل می‌شوند و آنها را از طریق فرآیندی به نام فاگوسیتوز خنثی می‌کنند. در همان حال سلول های B با حافظه ای از آنتی ژن خاص روی ارگانیسم مضر کلون می شوند.
مثل عکس گرفتن از لیوان یا اثر انگشت است. سلول‌های B حافظه غیرفعال باقی می‌مانند، اما در اطراف معلق هستند و اگر دوباره با آنها مواجه شوند، فوراً ارگانیسم را تشخیص می‌دهند و دفعه بعد روند حذف تهدید را تسریع می‌کنند.
ایمنی سلولی زمانی درگیر می شود که ارگانیسم های بیماری زا از قبل در داخل سلول ها باشند. ویروس ها نمی توانند شما را بیمار کنند مگر اینکه وارد سلول های شما شوند و بتوانند تکثیر شوند.
هنگامی که صحبت از حذف سلول های آلوده به ویروس می شود، پاسخ با واسطه سلولی موثرترین پاسخ است. سلول های T-helper فاکتورهای التهابی را آزاد می کنند که به سلول های T کمک می کند تا به سلول های T سیتوتوکسیک تبدیل شوند. که می تواند سلول آلوده را با ایجاد آپوپتوز یا خودکشی سلولی از بین ببرد.

حمایت از ایمنی هومورال و سلولی در پاسخ تطبیقی ​​مهم است تا سیستم ایمنی بتواند از شر سلول های آلوده خلاص شود. اما در عین حال می‌خواهید مطمئن شوید که پاسخ‌های تطبیقی ​​بیش از حد افزایش نمی‌یابند و باعث التهاب و آسیب سلولی عظیم نمی‌شوند. همه چیز در مورد حفظ تعادل است.

تعاریف

قبل از اینکه به پنج گیاه برتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازیم، در اینجا چند تعریف کلیدی وجود دارد:
محرک ایمنی: چیزی است که سیستم ایمنی را با فعال کردن یا افزایش فعالیت آن را تحریک می کند. تحریک به معنای لنفوسیت های B و T بیشتر و سلول های ایمنی بیشتر است و همچنین التهاب بیشتر است.

سرکوب سیستم ایمنی: چیزی است که از واکنش سیستم ایمنی به آنتی ژن ها و شروع حمله جلوگیری می کند. گاهی اوقات این لازم است، مانند پیوند عضو، که در آن شما نمی خواهید سیستم ایمنی بدن به اندام های جدید حمله کند.

تعدیل ایمنی: تعدیل سیستم ایمنی است و آن را به سطح طبیعی باز می‌گرداند که در آن خود تنظیم می‌شود. اساساً چیزی که تعدیل کننده سیستم ایمنی باشد سیستم ایمنی بیش فعال را آرام می کند. از شما در برابر مکانیسم های دفاعی خود بدون سرکوب سیستم ایمنی ضعیف محافظت می کند. به عبارت دیگر تعادل را فراهم می کند.

۵ گیاه محبوب که برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند

 

شماره ۱: گانودرما لوسیدوم (قارچ ریشی)

Reishi یا lingzhi، قارچ، یک قارچ تیره بزرگ با نمای بیرونی براق و بافت چوبی است که به آن «قارچ جاودانگی»، «قارچ ۱۰۰۰۰ ساله» و «قارچ قدرت معنوی» می‌گویند. به طور معمول روی کنده درختان و پایه درختانی مانند افرا رشد می کند، اما تنها روی ۲ تا ۳ درخت از ۱۰۰۰۰ درخت رشد می کند، که آن را به یک یافته بسیار نادر در طبیعت تبدیل می کند.

این قارچ به دلیل دارا بودن پلی ساکاریدها و تری ترپن ها به عنوان حمایت کننده از پاسخ های ایمنی ذاتی و تطبیقی شناخته شده است و این پتانسیل این را دارد که دفاع های خط اول تا پاسخ های انطباقی را تقویت کند و در عین حال پاسخ بدن به استرس را مدیریت کند.
قارچ گانودرما
گانودرما لوسیدوم به شکل قرص، کپسول، پودر و مایع به عنوان مکمل یافت می شود، اما فراموش نکنید که یک ماده غذایی است.
برای اینکه از تمام خواص قارچ بهره مند شوید، باید دیواره های سلولی آن ها را بشکنید که به معنای پختن آن ها است. برای مکمل ها هم همینطور است. فقط خشک کردن قارچ ها و پودر کردن آنها برای استفاده در مکمل ها ممکن است فوایدی برای سلامتی که در حالت پخته برای آن شناخته شده است را نداشته باشد. قارچ باید با استفاده از روش های خاصی پردازش شود تا اطمینان حاصل شود که مکملی با کیفیت بالا تولید می کند.

شماره ۲: درمنه آنوآ (افسنطین شیرین)

افسنطین شیرین که به نام افسنطین چینی یا چینگ هائو نیز شناخته می شود، یک گیاه باستانی است که کاربردهای سنتی آن به ۱۶۸ قبل از میلاد می رسد. بیش از ۲۰۰۰ سال است که در فرهنگ چینی استفاده می شود. توجه داشته باشید که همه گونه های درمنه عمل یکسانی ندارند. اشاره در اینجا به طور خاص به گونه Artemisia annua است.

Artemisia annua در تعدیل سیستم ایمنی شهرت زیادی دارد، به این معنی که پاسخ های ایمنی را متعادل می کند و از تحریک بیش از حد و التهاب بیش از حد جلوگیری می کند. اقدامات آن تا حد زیادی به پاسخ های ایمنی تطبیقی است که معمولاً در چهار روز پس از ابتلا به عفونت شروع می شود.

درمنه آنوآ

شماره ۳: اسید اورسولیک

از نظر فنی، اسید اورسولیک یک گیاه دارویی نیست، بلکه یک ترکیب فعال است که در پوست سیب و سایر پوست میوه ها، رزماری، آویشن، گل سنجد و سایر گیاهان و گیاهان یافت می شود.

نشان داده شده است که اسید اورسولیک تولید اینترفرون گاما (IFN-g) را افزایش می دهد، که در پاسخ ایمنی سلولی در ایمنی تطبیقی مشخص می شود.

IFN-g یک عامل ایمنی مهم است که بسیاری از ژن‌ها و پروتئین‌های دیگر را فعال می‌کند که به عملکرد سیستم ایمنی با ظرفیت کامل کمک می‌کنند.

به نظر می رسد اسید اورسولیک مکانیسم قوی برای کنترل پاسخ التهابی دارد که ممکن است در کمک به بدن شما برای پاسخ مناسب به استرس و ورزش شدید مفید باشد.

اسید اورسولیک در پوست سیب

شماره ۴: کورکوما لونگا (ریشه زردچوبه)

زردچوبه به عنوان ادویه زرد و نارنجی مورد استفاده در پودر کاری شناخته شده است، اما مکمل‌های زردچوبه یا کورکومین نیز جزو پرفروش‌ترین مکمل‌های گیاهی در ایالات متحده هستند.

بسیاری از مردم از آن برای بهبودی درد عضلانی بعد از تمرین استفاده می کنند. با این حال، در دو دهه گذشته، تحقیقات نشان داده است که کورکومین همچنین یک تعدیل کننده ایمنی قوی است.

به طور خاص فعال سازی سلول های T، سلول های B، و سلول های ایمنی مختلف دیگر را تعدیل می کند، همه فاکتورهایی منظمی که در پاسخ های ایمنی ذاتی و تطبیقی پیدا می کنید.

بسیاری از مکمل‌های کورکوما لونگا در بازار بر روی فراهمی زیستی و جذب زردچوبه با افزودن فلفل سیاه یا تغییر زردچوبه به شکل‌های لیپوزومی یا نانوذره تمرکز می‌کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد که زردچوبه دارای اثرات «پری بیوتیک‌مانند» بر روی باکتری‌های روده است، بدون اینکه یک پری بیوتیک باشد.

دیواره روده حاوی ۷۰ درصد از سلول‌هایی است که سیستم ایمنی بدن شما را تشکیل می‌دهند، و میکروبیوم روده سالم گونه‌های باکتریایی را در خود جای می‌دهد که اثرات مفیدی دارند. ترکیبات تولید شده توسط باکتری های روده از طریق پردازش زردچوبه و سایر گیاهان می تواند باعث آزاد شدن مولکول های سیگنال در جریان خون شود که مزایای سیستمیک را ارائه می دهد. این روشی است که بسیاری از گیاهان و غذاها از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند.

 

شماره ۵: بوسولیا سراتا (کُندُر)

Boswellia serrata یا کندر هندی گیاهی است که بسیار دست کم گرفته شده است. از نظر فنی، این یک گیاه دارویی نیست، بلکه رزینی از یک درخت شاخه‌دار بزرگ از خانواده Burseraceae است که در مناطق خشک کوهستانی هند رشد می‌کند. دو ماده فعال اصلی آن عبارتند از ۱۱-کتو-بتا-بوسلیک اسید (KBA) و استیل-۱۱-کتو-بتا-بوسولیک اسید، و به طور سنتی در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی استفاده می شود.

بوسولیا سراتا

اما Boswellia serrata چیزی بیش از یک ضد التهاب است. به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی تطبیقی، در دوزهای پایین به نظر می رسد که تولید آنتی بادی را به عنوان بخشی از ایمنی هومورال افزایش می دهد و همچنین تولید لنفوسیت های B و T را به عنوان بخشی از ایمنی سلولی افزایش می دهد. اینگونه است که Boswellia serrata، به عنوان یک تعدیل کننده ایمنی، می تواند پاسخ ایمنی را در زمانی که بیشتر مورد نیاز است تقویت کند، و همچنین کمک می کند تا پاسخ های التهابی شما از کنترل خارج نشود.

 

برای رشد بیشتر عضلات کدام بهتر است، حرکات چند مفصلی یا ایزوله؟

خلاصه ▼
عنوان
تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک گیاهان دارویی و مواد غذایی
توصیف
این 5 گیاه دارویی محبوب میتوانند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمکی بزرگی کنند، برای آشتایی با این گیاهان با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397