9651 بازدید

شکلات | خواص – برای بدنسازان – عوارض مصرف بیش از حد و زمان مصرف

خواص شکلات
9.9/10 - (150 امتیاز)

 

شکلات به خوراکی‌های مشتق از کاکائو گفته می‌شود.این ماده غذایی پر طرفدار و انرژی زا، بطور معمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبت‌های متفاوت تولید می‌شود.

Eureka ، شکلات کشف شد 😀

شکلات از دانه‌های درخت کاکائو تئوبروما موجود در منطقه گرمسیر ساخته شده است و اولین کاربرد آن به تمدن اولمک (Olmec) در مسوآمریکا برمی‌گردد.

اولین بار، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند؛ و خیلی زود، این ماده جزو مواد غذایی قاره اروپا گردید.

پس از مدتی، شکلات در سراسر جهان از محبوبیت خاصی برخوردار شد و خواهان آن به‌طور گسترده‌ای افزایش یافت. شکلات از آن زمان، به‌ یک محصول غذایی محبوب تبدیل شده است که امروزه میلیون‌ها نفر به‌علت طعم شیرین، منحصر بفرد و دلنشینی که دارد، از خوردن آن لذت می‌برند

 

خواص بی نظیر شکلات

بوی شکلات باعث افزایش امواج مغزی می‌شود که خود موجب آرامش می‌گردند.

شکلات تلخ با مواد معدنی سودمندی از جمله پتاسیم، روی (خواص روی در بدنسلنیوم مخلوط شده و ۱۰۰ گرم شکلات تلخ (معادل ۷۰ درصد یا بیشتر)، تقریبا ۶۷‌درصد از RDA آهن را تامین می‌کند.

مصرف شکلات، حین اینکه سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد، همچنین سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. خواص شکلات به‌گونه‌ای است که به طور بالقوه‌ای باعث کاهش خطر بیماری قلبی عروقی نیز می‌گردد.

 

شکلات و خلق‌وخوی رمانتیک زنان

دانشمندان دو دانشگاه آمریکایی تأکید کردند که خلق‌وخوی رمانتیک زنان پس از خوردن شکلات تشدید می‌شود.

محققان دانشگاه درکسل و پنسیلوانیا در آمریکا ثابت کردند که خوردن شکلات سبب تقویت خلق‌وخوی رمانتیک زنان می‌گردد و به مردان پیشنهاد دادند که از این واقعیت برای جلب توجه زنان استفاده کنند.

 

بهترین زمان مصرف شکلات

 افرادی که در وعده صبحانه، يک وعده غذايی کامل شامل نان سبوس دار، لبنيات، پروتئين، ميوه و شکلات مصرف می کنند در طول روز انرژی بيشتری دارند و وعده های ديگر به ويژه شام را کمتر می خورند و سبب می شود وزن مناسب و مطلوب به همراه چربی، فشار و قند خون متعادل و مناسبی داشته باشند.

خوردن یک تکه شکلات تلخ موقع صبحانه به فعال شدن آنتی‌اکسیدان های بیشتر در بدنتان کمک می‌کند. می دانید که هر قدر آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته باشید آن وقت کمتر به سمت پیری می‌روید. خوردن شکلات تلخ در صبحانه برای سلامت قلب هم مفید است.

بهترین زمان مصرف شکلات

 

شکلات برای لاغری

شکلات تلخ و کاکائو حاوی منابع غنی از فلاونوئید و اپی کاتچین هستند.

بیشتر جادوی شکلات تلخ به اپی کاتچین بستگی دارد و همچنین یکی از هزاران ترکیب شیمیایی که به طور طبیعی ساخته شده است و در دانه کاکائو یافت می‌شود، فلاونوئید نامیده می‌شود.

اپی کاتچین ترشح هورمون گرلین را تحریک می‌کند، این هورمون در بدن منجر به سرکوب اشتها و با فرستادن سیگنال‌هایی به مغز باعث می‌شود تا فرد احساس سیری کند.

زیاده روی در مصرف وعده‌های غذایی، رشد عضلانی بدن و سیستم چربی سوزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیستم سرکوب اشتها در اثر این هورمون بار دیگر سودمند بودنش را اثبات می‌کند چون به طور غیر مستقیم بهتر می‌تواند به کنترل وزن کمک کند.

اپی کاتچین غده ی هیپوفیز را تحریک می‌کند که منجر به ترشح دو هورمون دیگر: گنادوتروپین و LH هورمون لوتئین می‌شود. این امر منجر به تقویت تولید هورمون تستوسترون می‌شود، که به طور غیر مستقیم فواید دیگری نیز برای بدن‌مان در پی دارد.
در گزارشی که برای این تحقیق ارائه شد اشاره شده وقتی که افراد شکلات تلخ را قبل از تمرین مصرف کردند سطح گلوکز خونشان حفظ شد، انسولین بالاتری داشتند و استرس اکسیداتیو کمتری را تجربه کردند.
توانایی برای حفظ قند خون بهتر یعنی خواهید توانست انرژی بیشتری در تمرین داشته باشید و شدت تمرین را بالاتر نگهدارید. هر چه سطح انسولین بالاتر باشد می تواند رشد عضلانی را بهتر هدایت کند. البته انسولین شیر حین تمرین می تواند چربی سوزی را محدود کند.

جدول ارزش غذایی شکلات

جدول ارزش غذایی شکلات تلخ

 

 

میزان مصرف شکلات در روز

میزان دوز توصیه شده برای مصارف مکمل غذایی و اهداف سلامت عمومی، ۳۰-۴۰ گرم شکلات تلخ در روز ایده آل است. میزان دوز توصیه شده برای رشد عضلانی و اهداف آنابولیکی، مصرف حداقل ۴۰-۵۰ گرم شکلات تلخ در روز کافی است.

بدنسازان ۵۰-۱۰۰ گرم شکلات تلخ مصرف می‌کنند و اعتراف می‌کنند که افزایش باورنکردنی در میزان جریان خون و نتریک اکسید تولید شده در بدن‌شان داشتند و نتایج خوبی از آن گرفته‌اند.

 

عوارض جانبی مصرف شکلات

 

اگر به این فکر افتاده اید که فقط شکلات بخورید و بدون ورزش میتوانید با شکلات وزن کم کنید ، کاملا در اشتباه هستید.

چرا که تنها ۳۰ گرم شکلات تلخ حاوی ۹ گرم چربی، ۵ گرم چربی اشباع شده، ۱۳ گرم قند و ۱۵۹ کالری است. چربی اشباع شده می‌تواند کلسترول خون شما را بالا ببرد و این موضوع شما را در معرض خطر سکته مغزی و امراض قلبی قرار می‌دهد.

اسهال شدید و بروز سندرم روده تحریک‌پذیر:

زمانی که مصرف شکلات تلخ بسیار زیاد باشد، کافئین موجود در شکلات تلخ می‌تواند باعث اسهال شدید شود. همچنین مصرف زیاد این خوراکی باعث حساسیت بیش از حد روده‌ها خواهد شد.

ریفلاکس دستگاه گوارش:

شکلات سیاه می‌تواند دریچه مری(لوله غذا) از عملکرد درست باز دارد که باعث می‌شود که محتویات معده به راه هوایی یا لوله غذا برگردد و این موضوع باعث رفلکس شدید می‌شود‌.

 

پس از زیاده روی در مصرف شکلات خودداری کنید .

 

 

کافئین ، خواص و عوارض ، مصرف کافئین برای بدنسازان

خلاصه ▼
عنوان
شکلات | خواص - برای بدنسازان - عوارض مصرف بیش از حد و زمان مصرف
توصیف
شکلات به خوراکی‌های مشتق از کاکائو گفته می‌شود.این ماده غذایی پر طرفدار و انرژی زا، بطور معمول از ترکیب شیر، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبت‌های متفاوت تولید می‌شود.
نویسنده
منبع انتشار
www.spartasport.ir

یک نظر برای “شکلات | خواص – برای بدنسازان – عوارض مصرف بیش از حد و زمان مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397