420 بازدید

عوارض مصرف کورتون ها – با کورتون ها آشنا شویم

عوارض مصرف کورتون
امتیاز دهید

 

کورتون ها متأسفانه توسط ورزشکاران و به توصیه مربیان نا آگاه استفاده می شوند که مهمترین آنها دگزامتازون می باشد . با اسپارتا اسپرت همراه باشید .

توجه 

وبسایت اسپارتا اسپرت حامی ورزش بدون دوپینگ است و هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف استروئید توسط کاربران ندارد. اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میگیرد ترجمه مقالات انگلیسی از وبسایت های مرجع تحقیقاتی است و هیچ مسئولیتی اسپارتا اسپرت درباره صحت این اطلاعات ندارد. تمامی مطالب مرتبط با استروئید ها فقط به منظور افزایش دانش در اختیار شما قرار میگیرد.

 

مقدار مصرف کورتون ها

کورتون یک داروی درمانی در بسیاری از بیماری های وخیم مانند بیماری های خود ایمنی است منتهی قابل ذکر است که پزشکان همیشه بعنوان آخرین دارو از آن استفاده می کنند و  بگونه ای استفاده می شود که اولا” همیشه  در کمترین مقدار ممکن و ثانیا” در کمترین مدت ممکن مصرف شود .

 

عوارض مصرف کورتون ها

عوارض آن  بخصوص در افرادی که  بصورت سوء استفاده  و بدون تجویز پزشک مصرف می کنند بیشتر و بعضا” غیر قابل بر گشت تر است . عوارض آن بتدریج ایجاد می شوند و در آغاز خود فرد متوجه آن نمی شود و بتدریج  پیشرفت می کنند تا متأسفانه به جایی می رسند که دیگر قابل برگشت نیستند .

کورتون ها داروهای بسیار محبوبی بین پزشکان و بیماران است . چرا که علائم را بخوبی کاهش می دهد و بسیار نیز پر استفاده است .

اما متاسفانه گاهی بدون توجه به عوارض آن بصورت بی رویه استفاده میشود . این مسئله تا جایی پیش رفته که دگزامتازون ( نوعی کورتون ) تزریقی شایع ترین داروی تجویزی در کل نسخ دارویی کشور است و کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت معتقد است این میزان تجویز دگزامتازون با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمولوژیک بیماری همخوانی ندارد .

  • سرگیجه
  •  افزایش ضربان قلب
  • تورم و التهاب رگهای بدن
  • افزایش  فشار درون کاسه چشم  و کاهش بینایی
  • آسیب به لوزالمعده
  •  پوکی استخوان  و شکستگی استخوان
  •  افزایش  وزن  و  چاقی
  • کاهش ویتامین A و L بدن
  • ناباروری بخصوص در مردان

بنابر این هیچ گاه دارو را سرخود مصرف نکنید و هیچ گاه نیز درخواست تجویز دارو از پزشک خود نکنید .

چاقی

افزایش بی رویه اشتها از دیگر عارضه های جانبی کورتون است و به همین دلیل به کسانیکه تحت درمان با کورتون قرار دارند توصیه میشود که غذاهای کم کالری مصرف کنند

تورم

کورتونها اغلب موجب دفع پتاسیم و جذب سدیم میشود . مصرف نمک سدیم در این بیماران میتواند موجب تورم شدید شود . رژیم غذایی چنین فردی باید در حد امکان بدون نمک طعام باشد

 

اختلال حافظه

مطالعات جدید نشان داده است با مصرف کورتون فعالیتهای مربوط به حافظه دراز مدت مانند استعداد یادگیری ، یادآوری سریع و یادآوری با تاخیر کاهش می یابد . بیشتر این فعالیتها در طول ده روز بعد از قطع دارو به حالت اول برمیگردد . اگر چه زمان بیشتری بطول می انجامد تا یادآوری سریع به حالت عادی برگردد .

 

نوبسنده : نقاش

معرفی استروئید استرانازول

خلاصه ▼
عنوان
عوارض مصرف کورتون ها - با کورتون ها آشنا شویم
توصیف
 کورتونها متأسفانه توسط ورزشکاران و به توصیه مربیان نا آگاه استفاده می شوند که مهمترین آنها دگزامتازون می باشد . با اسپارتا اسپرت همراه باشید . 
نویسنده
منبع انتشار
www.spartasport.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397