2182 بازدید

چرا مصرف ویتامین C برای بدن ضرروی است

نقش ویتامین C در بدن - اهمیت مصرف ویتامین سی

از سیستم ایمنی گرفته، تا پوست،ناخن ها و حتی فراتر از اینها در پاسخهای عصبی، ویتامین C نقش دارد، برای آشنایی بیشتر با ویتامین سی با ما همراه باشید.

امتیاز دهید

ویتامین سی(C)

این ویتامین چه در سیستم ایمنی، سیستم گردش خون یا در فرایند تولید پپتیدهای کلاژن و هورمون های عصبی نقش داشته باشد، فقط یک مسئولیت را به عهده دارد، یک الکترون به واکنش درحال انجام یا به مولکول اهدا می‌کند.

از دید علمی، ویتامین C اکسید می شود و به طور موقت ناپایدار شده و به صورت رادیکال آزاد در می آید تا مولکول ها و واکنش های در حال انجام پایدار باقی بمانند.

در ادامه به شما ۴ دلیل عمده برای مصرف این ویتامین را ارائه میکنیم.

با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دلیل اول

ویتامین C نمی‌تواند مانع از بیماری شود، اما میتواند به ریکاوری سریع تر و بازگشت توان بدن کمک کند.

به واکنش‌های متابولیک سالم یا ناسالم و تولید محصولات جانبی از این واکنش ها را Reactive Oxygen Species یا ROS یا رادیکال های آزاد می‌نامند.

اگرچه آنها به عنوان کاتالیزور برای برخی از واکنشهای انطباقی لازم هستند، اما به طور قطع انباشته شدن مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن برای سلامتی مضر است.

در شرایط عادی و با بدنی سالم، شما میتوانید به راحتی این عامل های مخرب دردسرساز را به کمک ویتامین هایی مانند C و دیگر کوفاکتورها و آنتی اکسیدان ها تحت کنترل داشته باشید.

مشکل زمانی آغاز می‌شود که به دلیل استرس، تولید این رادیکال های آزاد بیشتر میشود.

استرس هایی مانند: استرس های فیزیکی، آسیب دیدگی ها، سرطان، چاقی، سیگار، فعالیت های شدید بدنی، باکتری ها و ویروس ها

نقش ویتامین سی در بدنسازی

نوتروفیل ها از جمله اولین سلولهای خاص سیستم ایمنی هستند که در پاسخ به مهاجمان خارجی به صحنه می آیند.

قطعات سلولی یا چراغهای التهابی (سیتوکین ها) از بافتهای تحت حمله فرستاده می‌شوند. هنگامی که نوتروفیل یک تهدید را خنثی می‌کند ، برنامه ریزی می‌شود که پس از آن خود تخریب شود.

این فرایند، محصولات جانبی اکسیداتیو، بقایای سلولی و سیتوکین های بیشتری را تولید میکند، که در صورت کمبود ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن، در شرایط شدید ممکن است آسیب بیشتری وارد کند.

برای کاهش آسیب سلولی ناشی از تولید بیش از حد رادیکال های آزاد و اکسیدان، ویتامین C وارد سلول ها می شود و بخشی از خود را فدا می کند تا مواد اکسیدکننده مخرب را کنترل کند.

دلیل دوم

ویتامین C برای سلامتی بافت ها(ناخن، مو، پوست) حیاتی است.

بدون ویتامین سی، ساختار لازم برای نگه داشتن ارگان های به یکدیگر و انتقال دادن مواد غذایی و اطلاعات از آنها یا به آنها به طور چشم‌گیری ضعیف می‌شود.

ارگان ها از بافت ها تشکیل شده اند و این بافت ها از سلول تشکیل شده اند.

نگه داری کننده از این ساختار سلولی برای ساخت بافت و بافت های برای ساخت اندام ها،شبکه داربستی است به نام ماتریس خارج سلولی (ECM).

در صورتی که ECM وجود نداشت باشد، مقاومت و کشش بین بافت ها و اندام ها از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، ECM زیرساخت هایی را فراهم می‌کند که در آن لوله و سیم‌کشی سیستم های عروقی، لنفاوی و عصبی حرکت کرده و منشعب می شوند، به عبارت دیگر، این ماتریس است که مجرای ایمن و عایق شده ای را برای تبادل اطلاعات بیولوژیکی به سلولهای موجود در آن فراهم می کند.

پروتئین شایع ترین در ECM، کلاژن است که در واقع، کلاژن حدود ۳۰ درصد از کل پروتئین های بدن انسان را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال، تقریباً ۹۰ درصد ECM استخوان از پروتئین کلاژن نوع ۱ تشکیل شده است.(۲۸ نوع کلاژن شناخته شده در مهره داران وجود دارد.)

ویتامین C برای فعال سازی اسیدهای آمینه پرولین و لیزین موجود در پپتیدهای پیش کلاژن ضروری است، بدون آن ساختار نهایی کلاژن امکان پذیر نیست.

در سلولهای پوستی که ECM ایجاد می کنند، ویتامین C تولید دو نوع کلاژن را تحریک می کند – نوع ۱ و ۳٫

ویتامین-C-برای-پوست-و-مو

دلیل سوم

ویتامین C به جوابگویی بدن شما اپی نفرین و دوپامین را تقویت می‌کند.

ویتامین سی در پاسخ به برخی از پیام رسان های شیمیایی اصلی بدن تأثیر می گذارد.(انتقال دهنده های عصبی یا هورمون های عصبی مشخص)

به عنوان مثال، ویتامین C با تغییر در گیرنده های سلولی که در حفظ سیگنال نقش دارند، حساسیت شما را نسبت به برخی محرک ها افزایش می دهد.

این ماده همچنین از بین رفتن پاسخ لذت نوروهورمون دوپامین به شکل غیر فعال آن جلوگیری می کند، در حقیقت نشان داده شده است که باتوجه به دوز مصرفی، مقدار کافی ویتامین سی قادر است، اثرات محرک ها را افزایش دهد( به همین دلیل در بسیاری از داروهای افسردگی استفاده می‌شود.)

دلیل چهارم

ویتامین C برای تحریک کردن اکسید نیتریک لازم است، که به موجب این تحریک شما دچار دم عضلانی می‌شوید.

بدن شما قطعا برای افزایش تولید نیتریک اسید از امینو اسید ال-آرژنین و افزایش جریان خون برای بهبود ریکاوری به ویتامین C نیاز دارد.

ویتامین C برای این فرایند، یکی از الکترون های خود را اهدا میکند، و به یک رادیکال آزاد تبدیل میشود، با چرحه تولید کننده، اکسید نیتریک که در پوشش سلولی اندام ها رخ می دهد، برای ادامه استفاده از آرژنین و تولید اکسید نیتریک، تبدیل کوتاه ویتامین C ضروری است که به عنوان پیام رسان شیمیایی در غشا عمل می کند، بافت را گشاد می کند و انتقال خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها افزایش می دهد، جایی که می تواند مواد زائد متابولیکی را از بین ببرد.

ویتامین H و پوست و مو

خلاصه ▼
عنوان
چرا مصرف ویتامین C برای بدن ضرروی است
توصیف
از سیستم ایمنی گرفته، تا پوست،ناخن ها و حتی فراتر از اینها در پاسخهای عصبی، ویتامین C نقش دارد، برای آشنایی بیشتر با ویتامین سی با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397