12179 بازدید

کافئین | خواص – زمان مصرف – کافئین و کاهش وزن – قرص های کافئین

خواص قهوه و کافئین
3.7/10 - (5 امتیاز)

 

کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین‌ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئوبرومین هم شبیه‌است. برای آشنایی بیشتر با اسپارتا اسپرت همراه باشید .

کافئین

کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به‌شمار می‌رود که تقریباً ۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین است.

 

خاصیت های کافئین

– مصرف کافئین در کنار کربوهیدرات‌ها پس از تمرین‌های ورزشی می‌تواند سرعت بازسازی ذخایر گلیکوژن (منابع انرژی قندی) در عضلات را افزایش دهد.

– صرف کافئین باعث سم‌زدایی از کبد می‌شود و مصرف آن به صورت شیاف باعث پاکسازی روده بزرگ می‌شود.

– کافئین درد عضلانی بعد از تمرین‌های ورزشی را تا ۴۸% کاهش می‌دهد.

– کافئین در پیش‌گیری از بیماری آلزایمر مفید است.

– نوشیدن قهوه باعث کاهش و پیش‌گیری از پرش پلک چشم و اسپاسم‌های پلک می‌شود.

 

کافئین در چه موادی است ؟

چای، قهوه و کاکائو منبع های خوبی برای کافئین “Caffeine” هستند اما کافئین را در دانه، برگ یا میوه های تعدادی گیاه دیگر نیز می توان یافت. البته میزان کافئین موجود در هر یک از این مواد، متفاوت است.
ناگفته نماند که کافئین غیر از موارد بالا، در نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه ها، غذاها و … که به صورت مصنوعی به آن اضافه شده است نیز وجود دارد.

 

مضرات مصرف بیش از حد کافئین

مواد محرک باعث تحریک‌پذیری، بی‌خوابی و بروز اضطراب و یا مشکلات قلبی در ورزشکاران به ویژه در هنگام شرکت در رقابت‌های ورزشی می‌گردد.

مصرف بیش از حد و طولانی مدت می‌تواند نوعی عادت‌پذیری در افراد ایجاد کند و به وابستگی روانی برای مصرف بیشتر منتهی گردد.

توجه داشته باشید که مصرف دوزهاى بالاتر از قرص کافئین مى‌تواند بى‌قرارى، عصبیت، بى‌خوابى، برافروختگى چهره، افزایش ادرار، پرش عضلانى ، آشوب معده و اضطراب را سبب شود.

مصرف کافئین با افزایش ضربان قلب همراه بوده و مى‌تواند سطح کلسترول را بالا ببرد، اما شواهد قانع کننده‌اى در مورد ایجاد بیمارى قلبى توسط کافئین وجود ندارد

 

اثر گذاری کافئین در بدن

ا توجه به نتایج تحقیقات محققان، برای رسیدن به سطح اوج کافئین در خون، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز است. معمولا بدن نیمی از مخدر را طی ۳ تا ۵ ساعت دفع می کند و باقی مانده از ۸ تا ۱۴ ساعت در بدن می ماند.

 

مصرف کافئین قبل از تمرین

تحقیقات در مجله فیزیولوژی نشان داد که مصرف مقدار کم کافئین بعد از تمرینات ورزشی، مخصوصا در ورزشکاران رشته‌های استقامتی که تمرین هر روزه دارند، مفید است.

این تحقیق اثبات کرد که مصرف ترکیبات کافئین به همراه کربوهیدرات حدود ۶۶ درصد بیشترنسبت به مصرف کربوهیدرات به تنهایی، منابع سوخت بدن را بعد از تمرینات با شدت بالا پر می‌کند.

احساس درد کمتر بعد از تمرین

محققان دانشگاه ایالت الی‌نویز در آمریکا پس از بررسی مشاهده کردند که مصرف ۱ تا ۲ فنجان قهوه تقریبا ۳۰ دقیقه قبل از تمرین با شدت بالا، می‌تواند باعث کاهش احساس درد در عضلات شود.

پس مصرف قهوه قبل از تمرینات مقاومتی با وزنه و با شدت بالا، باعث به تعویق انداختن احساس درد در عضلات و در نتیجه بهبود عملکرد ورزشکاران می‌شود.

مصرف-کافئین-قبل-از-تمرین

 

قرص های کافئین

برخی از قرص های کافئین حاوی کافئین طبیعی هستند که در طی فرآیند دم کردن استخراج می شوند. سایر قرص ها دارای کافئین ترکیبی یا مصنوعی هستند. قرص های کافئین همان چیزی نیست که پودر کافئین خالص است. این یک ماده آزادی است که به صورت انبوه فروخته می شود.

مقدار مصرف قرص های کافئین

قرص های کافئین، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیگرم کافئین را در هر وعده ارائه می کند. این به طور متوسط برابر با یک فنجان قهوه دم کرده است.

مصرف آن می تواند شامل یک یا چند قرص و بر اساس دستور بسته حاوی آن باشد. برخی از قرص های کافئین برای انتشار خود، زمان لازم دارد.

برای جلوگیری از ایجاد مقاومت و بی‌اثر شدن کافئین

  • در طول روز از منابع دیگر، کافئین مصرف نکنید.
  • در روزهایی که تمرینات وزنه‌ای ندارید کافئین مصرف نکنید.
  • از ۷ روز قبل از رویدادهای مهم، کافئین را کاملا حذف کنید.
  • برای اینکه کافئین در خواب‌تان اختلال ایجاد نکند، شب ها مصرف نشود.

 

مصرف کافئین برای کمک به چربی سوزی

اثرات لیپولیتیک از کافئین و گزانتین دیگر مشتق شده از چای و قهوه به خوبی ثابت شده و کاملاً شناخته شده‌است.

به بررسی دو مکانیزم کافئین می‌پردازیم. اولی تضاد گیرنده A1-آدنوزین است. این رسپتورها در سلولهای چربی بالغ، جایی که آنها به مهار فعالیت سیکلاز و تجزیه چربی می‌پردازند قرار دارند.

گزانتین همچنین فعالیت‌های فسفودی استراز را مهار و از فروپاشی مکان‌های داخل سلولی تجزیه چربی در سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. مصرف کافئین گردش غلظت چربی و غلظت FFAs سرم را افزایش می‌دهد.

 

نوشیدنی های چربی سوز

خلاصه ▼
عنوان
کافئین | خواص - زمان مصرف - کافئین و کاهش وزن - قرص های کافئین
توصیف
کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین‌ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئوبرومین هم شبیه‌است. برای آشنایی بیشتر با اسپارتا اسپرت همراه باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397