1888 بازدید

بررسی جامع دوغ کفیر به همراه نحوه ساخت و مزایا

دوغ کفیر

حتما تا به حال دوغ کفیر به گوشتان خورده است، با اسپارتا اسپرت همراه باشید تا بیشتر با این نوشیدنی مقوی و نحوه تولید و خواص آن آشنا شوید.

4.5/10 - (1 امتیاز)

از ماست یونانی خسته شده اید؟

پس حال وقت آن رسیده است که فرصتی به دوغ کفیر بدهید و طمع آن را تست کنید. این ماده غذایی بر اساس سختی بین شیر و ماست یونانیست. این غذای عالی که جزو دسته نوشیدنی ها هم قرار میگیرد سرشار از کلسیم است.

دوغ کفیر یک محصول ایجاد شده از تخمیر شیر است، برای همین دارای پروبیوتیک های مفید برای روده شماست.

 

کفیر چیست و چرا اخیراً در مورد آن خیلی می شنویم؟

شما میتوانید از هر نوع شیری کفیر تولید کنید،شیر سویا، شیر نارگیل، گاو، گوسفند و..

کفیر ماست نیست، در حقیقت به عنوان یک ماست قابل نوشیدن با طعم ترش و کمی اسیدی محسوب میشود.

شاید برای اولین بار در سالهای اخیر درباره کفیر شنیده باشید، اما چیز جدیدی نیست و هزاران سال پیش در کوههای قفقاز در روسیه تولید شده است و دارای سابقه طولانی در کشورهای اروپای شرقی است. کلمه “کفیر” از یک کلمه ترکی به معنای “احساس خوب” آمده است.

پس از بررسی محققان درباره فواید سلامتی این نوشیدنی به طور فزاینده ای محبوب شد. کفیر پر از پروبیوتیک ها است (بیش از ۵۰ نوع مختلف).

پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند، که به باکتری های موجود در روده اضافه می شوند.

خبر خوب برای کسانی که مشکل هضم لاکتوز دارند، مطالعات نشان می دهد که کفیر تحمل و هضم لاکتوز را بهبود می بخشد.

از آنجا که کفیر یک فرآورده حاصل از تخمیر است، تقریباً ۹۹ درصد عاری از لاکتوز می باشد.

 

در کفیر چه مواد معدنی و ویتامین هایی است؟

جدول ارزش غذایی کفیر براساس نوع شیری که در آن استفاده شده است، فرق میکند. برای مثال شیر کم چرب یا پرچرب یا شیر سویا و شیر گاو.

در اینجا اطلاعات تغذیه ای مربوط به ۱ لیوان (۲۵۰ میلی لیتر) کفیر شیر گاو کم چرب و بدون قند است:

۱۱۰ کالری

۱۱ گرم پروتئین (۲۲ درصد ارزش روزانه )

۲ گرم چربی (۳ درصد DV)

۱۲ گرم کربوهیدرات (۴ درصد DV)

۱۲ گرم شکر

۳۹۰ میلی گرم کلسیم (۳۰ درصد DV)

۹۰ میکروگرم ویتامین A

DV = ارزش روزانه

 

مزایای کفیر

  • سلامت روده: پروبیوتیک ها، باکتری های خوبی هستند که می توانند به هضم راحت تر و ایمنی بدن کمک کنند.
  • خواص آنتی باکتریال: شاید عجیب به نظر برسد که این نوشیدنی که سرشار از باکتری است چگونه میتوانید آنتی باکتریال باشد، اما دزست است کفیر در برابر برخی باکتری های بد از بدن شما محافظت میکند.
  • استخوان های قوی: با توجه به سرشار بودن این نوشیدنی از کلسیم، به محافظت در برابر پوکی استخوان و شکستگی کمک می کند.
  • کلسترول پایین: تحقیقاتی که بر روی نمونه های حیوانی انجام شده است، نشان میدهد که کفیر بر روی کاهش کلسترول خون تاثیر دارد، اما تا به حال این تحقیقات بر روی نمونه های انسانی انجام نشده و تایید نشده است.
  • خواص ضد سرطان: چند مطالعه در بر روی حیوانات نشان داد كه كفیر توانایی مهار رشد تومورها را دارد ، اما باز هم ، تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم كه آیا همین اثرات در انسان دیده می شود یا خیر.
  • ترمیم سریع تر زخم ها: در یک مطالعه بر روی حیوانات، زخم ها هنگامی که تحت درمان با ژل موضعی ساخته شده از دانه های کفیر قرار گرفتند، سریعتر بهبود یافتند و این یک مزیت احتمالی دیگر از این ماده غذایی تخمیر شده است.
  • کنترل قند خون: یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که شرکت کنندگان در مطالعه با دیابت نوع ۲ که روزانه ۶۰۰ میلی لیتر (حدود ۲٫۵ فنجان) کفیر می نوشند ، میزان HbA1C پایین تر (میانگین دو تا سه ماه سطح قند خون) نسبت به گروه دیگر داشتند.
  • کمک به آلرژی ها: یک مطالعه بر روی حیوانات مبتلا به آسم نشان داد که کفیر به کاهش علائم آلرژی و التهاب کمک می کند. اما هنوز این مطالعات بر روی انسان انجام نشده است.

 

طرز تهیه کفیر

برای تولید دوغ کفیر نیاز دارید تا، قارچ کفیر داشته باشید. این قارچ ها به راحتی و حتی به صورت آنلاین قابل دسترس و تهیه هستند.

توجه کنید که قارچ های کفیر یک بار مصرف نیست و بعد از اولین استفاده میتوانید آن را از صافی رد کرده و مجددا قارج را دوباره برای ساخت نوشیدنی دیگر استفاده کنید.

۱- یک قاشق غذاخوری قارچ کفیر را به همراه یک لیتر شیر در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی ریخته.

۲- دور ظرف را با یک حوله و یا دستمال بپوشانید تا نور به شیر نرسد، برای راحتی بیشتر میتوانید، ظرف را در محل کاملا تاریک یا در پلاستیک مشکی قرار دهید.

۳- ظرف را به مدت ۳ روز در یک محل تقریبا گرم و تاریک قرار دهید، نگران نباشید، شیر خراب نخواهد شد.

۴- بعد از گذشت ۳ روز ظرف را بیرون آورده و از صافی رد کنید تا دانه های کفیر جدا شود.

در هر بار استفاده از قارچ های کفیر آنها ۵ تا ۷ درصد رشد میکنند، شما میتوانید آنها را در فریزر و یا یخچال به تنهایی نگه داری کنید تا زمانی که مجددا بخواهید از آنها استفاده کنید.

در صورتی که قارچ ها بیشتر از ۳ الی ۴ روز در شیر باقی بماند دوغ کفیر شما مزه تلخی به خود خواهد گرفت، اما نگران نباشید، قارچ های شما خراب نشده است و میتوانید آنها را از صافی رد کنید و مجددا استفاده کنید.

توجه داشته باشید که خوردن قارچ های کفیر عوارضی ندارد، اما بهتر است آنها را از سافی رد کنید تا بتوانید دوباره دوغ کفیر تولید کنید.

 

کفیر عوارض جانبی دارد؟

بعضي از افراد گزارش كرده اند كه پس از نوشيدن كفير ، عوارض گوارشي مانند گاز معده را تجربه كرده اند. به محض اینکه بدن شما به آن عادت کند، این عوارض جانبی از بین می روند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند شخصی که بیماری خود ایمنی دارد یا اخیراً جراحی شده است، باید قبل از مصرف این نوشیدنی به دلیل بالا بودن پروبیوتیک ها با پزشک مشورت کنند زیرا این احتمال وجود دارد که پروبیوتیک ها خطر عفونت را افزایش دهند.

 

خواص آووکادو

خلاصه ▼
عنوان
بررسی جامع دوغ کفیر به همراه نحوه ساخت و مزایا
توصیف
حتما تا به حال دوغ کفیر به گوشتان خورده است، با اسپارتا اسپرت همراه باشید تا بیشتر با این نوشیدنی مقوی و نحوه تولید و خواص آن آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397