23228 بازدید

عدس بهترین میان وعده تمرینی برای بدنسازی – فواید و ارزش غذایی عدس

lentil
4.5/10 - (30 امتیاز)
عدس از جمله‌ بنشن‌هایی بوده که از سطوح بسیار بالای پروتئین و فیبر خوراکی برخوردار است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ارزش غذایی عدس در اختیارتان قرار می‌دهد.

عدس چیست? 😀

از جمله گیاهانی است که به خانواده بقولات تعلق دارد. دانه‌های خشک شده آن به عنوان بنشن در نظر گرفته می‌شوند.

اما تمام بقولات و یا تمام بنشن‌ها عدس نمی‌باشند. عدس گیاه یکساله‌ی پربته بوده که حداکثر ارتفاع آن به چهل سانتیمتر می‌رسد. همانند بقولات، دانه‌های به شکل لنز یا عدسیِ عدس همچنین در غلاف رشد می‌کنند.

در واقع نام «عدس» از شکل دانه‌های آن برگرفته شده است.

این گیاهانی ارتباط بسیار طولانی با بشر دارد، به این دلیل که اعتقاد بر این است که این بنشن از دوران نوسنگی وارد رژیم غذایی انسان شده است.

در مقایسه با دیگر حبوبات خشك، سریعتر و راحتتر پخته می‌شوند.آنها سریع طعمهای عالی را از دیگر غذاها و چاشنی‌ها به خود جذب می‌كنند و ارزش غذایی بالایی دارند و در تمام طول سال در دسترس هستند.

عدس یک ماده ی غذایی نسبتاً ارزان قیمت، بسیار خوشمزه و حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین است.

بنابراین نمی توان از خیر چنین ماده ی غذایی مفیدی گذشت. این ماده ی غذایی حاوی ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B3 ،B6 ،C و E می باشد. این ماده ی غذایی همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، اسیدفولیک و سدیم است. توصیه می کنیم برای بهره مند شدن از این مواد مغذی در هفته یک تا دو مرتبه این ماده ی غذایی را میل کنید.

 

اطلاعات تغذیه‌ای عدس

 

مواد موجود در ۱۰۰ گرم :

فولات          ۱۴۸٫۵۰ میکروگرم
فیبر          ۱۵٫۶۴ گرم
تریپتوفان     ۰٫۱۶ گرم
منگنز         ۰٫۹۸ میلی گرم
آهن           ۶٫۵۹ میلی گرم
پروتئین       ۱۷٫۸۶ گرم
فسفر           ۳۵۶٫۴۰ میلی گرم
مس           ۰٫۵۰ میلی گرم
ویتامین       B1 0.33 میلی گرم
پتاسیم        ۷۳۰٫۶۲ میلی گرم

 

lentil

 

به دلیل آنکه منبعی غنی از فیبر خوراکی به حساب می‌آید، جهت پایین آوردن کلسترول مفید می‌باشد.

در بررسی الگوهای غذایی به دست آمده و خطر مرگ در بیمارهای قلبی، محققان روی بیش از ۱۶۰۰۰ انسان میانسال در آمریكا، فنلاند، نیوزلند، ایتالیا، یوگسلاوی، یونان و ژاپن به مدت ۲۵ سال تحقیق كردند.

الگوهای غذایی شاخص شامل موارد زیر بود: مصرف بالای محصولات لبنیاتی در اروپای شمالی، مصرف بالای گوشت در آمریكا، مصرف بالای سبزیجات، گیاهان بُنشنی، ماهی و شراب در اروپای جنوبی و مصرف بالای غلات، سویا و ماهی در ژاپن.

هنگامی‌كه ویتامینهای B وجود ندارند، مقدار هموسیستئین در جریان خون افزایش می‌یابد، كه هموسیستئین به دیواره‌های سرخرگ آسیب می‌رساند كه یكی از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی است.

منیزم عدس مزایای دیگری برای قلب دارد. منیزم خود یك ضد رسوب كلسیم به شمار می‌آید.

هنگامی‌ كه مقدار منیزم به اندازه كافی است، سیاهرگها و سرخرگها به راحتی تنفس می‌كنند كه باعث كاهش سختی رگ می‌شود و خون، اكسیژن و مواد غذایی در كل بدن جریان می‌یابد.

 از آنجا که این دانه حاوی فلاونوئید است، همچنین جهت جلوگیری از سرطان خصوصاً سرطان سینه مفید است. بنابراین عدس را وارد رژیم غذایی خود کرده و سلامتی خود را حفظ کنید.

خلاصه ▼
عنوان
عدس بهترین میان وعده تمرینی برای بدنسازی - فواید و ارزش غذایی عدس
توصیف
عدس از جمله‌ بنشن‌هایی بوده که از سطوح بسیار بالای پروتئین و فیبر خوراکی برخوردار است. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ارزش غذایی عدس در اختیارتان قرار می‌دهد.
نویسنده
منبع انتشار
www.spartasport.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397