3221 بازدید

واقعا متفورمین در چربی سوزی و کاهش وزن تاثیر گذار است ؟

متفورمین ، عوارض و نحوه مصرف و لاغزی

 بی خطر بودن و تحمل پذیری متفورمین برای کاهش وزن آزمایش شد. این آزمایش روی داوطلبانی انجام شد که در برنامه پیشگیری از دیابت شرکت کرده بودند

4.7/10 - (4 امتیاز)

توجه 

وبسایت اسپارتا اسپرت حامی ورزش بدون دوپینگ است و هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف استروئید توسط کاربران ندارد. اطلاعاتی که در اختیار شما قرار میگیرد ترجمه مقالات انگلیسی از وبسایت های مرجع تحقیقاتی است و هیچ مسئولیتی اسپارتا اسپرت درباره صحت این اطلاعات ندارد. تمامی مطالب مرتبط با استروئید ها فقط به منظور افزایش دانش در اختیار شما قرار میگیرد.

 

متفورمین

متفورمین (به انگلیسی: METFORMIN) در دسته داروهای ضد دیابت است و به صورت قرص در دسترس است . نیمه عمر این دارو در بدن ۶٫۲ ساعت است و راه دفع آن از طریق ادار است . بهترین زمان مصرف این دارو در ناشتا و قبل از صبحانه و بعد از نهار است .اشکال دارویی قرص ۵۰۰–۱۰۰۰ میلیگرمی

 

 

مکانیسم متفورمین و عوارض جانبی

 آمارها نشان می دهند که مصرف صحیح این دارو بیش از داروهای دیگر پایین آورنده قند خون در کاهش آمار مرگ ومیر بیماران دیابتی نوع ۲ مفید بوده است.

از این دارو در درمان کیست های متعدد تخمدان در خانم ها و نازایی استفاده می شود و تاثیر درمانی آن با مطالعات آماری ثابت شده است.

این دارو در واقع یک دی متیل بای گوانید است، که اثر پایین آورنده قند خون را با کاهش تولید گلوکز در کبد، کاهش جذب گلوکز و افزایش اثر پایین آورنده قند هورمون انسولین، انجام می دهد.

بنظر می رسد که متفورمین اثر کاهش تولید گلوکز در کبد را، با مهار نمودن کمپلکس زنجیره تنفس سلولی در میتوکندری سلولهای کبدی انجام می دهد، که باعث پایین آمدن موقتی انرژی سلولی در کبد شده و این کار بنوبه خود باعث بالا رفتن کیناز پروتئینی AMPK می شود .

که خود یک گیرنده حساس متابولیسم و انرژی در سلولهای کبدی می باشد و بالا رفتن AMPK باعث مهار چرخه گلوکونئوژنز و در نتیجه مهار تولید گلوکز در سلولهای کبدی می شود.

اگر چه این مکانیزم اصلی ترین مکانیزم ثابت شده برای اثر این دارو بر روی سلولهای کبدی و تولید گلوکز در آنهاست، اما مکانیزمهای ناشناخته دیگری قطعأ در این کار دخیل هستند.

این دارو مقاومت به انسولین را در بیماران دیابتی کم می‌کند. متفورمین به عنوان دارویی برای حساس کردن بدن نسبت به انسولین به کار می‌رود، نه به عنوان دارویی جهت کاهش وزن. بر اساس مکانیسم عمل این دارو در بدن، کاهش وزن، تنها یکی از عوارض جانبی آن است .

از جمله عوارض جانبی دیگر  این دارو  میتوان به هیپوگلیسمی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، نفخ، تولید گاز بیش از حد در روده‌ها، و اسهال، خستگی، دردهای عضلانی، تنگی نفس، خواب آلودگی و معده درد اشاره کرد.

 

متفورمین برای چربی سوزی و درمان چاقی

تحقیقات نشان داده این دارو برای درمان مشکل اضافه وزن در افراد چاق، بی خطر است. با این حال شاید دریافت این دارو برای همه انتخاب مناسبی نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان آنچنان بالا نیست.

با اینکه مکانیزم اصلی اینکه چگونه این دارو به کاهش وزن کمک می کند، کاملا مشخص نیست اما همین که باعث می شود مقاومت به انسولین کاهش بیابد، یکی از عوامل کمک کننده به کاهش وزن است.

در یک تحقیق که سال ۲۰۱۲ انجام گرفت، بی خطر بودن و تحمل پذیری متفورمین برای کاهش وزن آزمایش شد. این آزمایش روی داوطلبانی انجام شد که در برنامه پیشگیری از دیابت شرکت کرده بودند. در گروهی که این دارو استفاده می شد، هیچگونه مشکلی دیده نشد.

همچنین گروهی که این دارو استفاده می کردند، در مقایسه با گروه دیگری که شبه دارو به آنها داده می شد وزن پایین تر و میان تنه لاغر تری پیدا کردند.

همچنین شرکت کنندگان به مدت دو سال مصرف متفورمین و دارونما را ادامه دادند. بعد از دو سال مشاهده شد گروهی که  این دارو  استفاده می کنند، به کاهش وزنشان ادامه داده اند.

اگر مشکل قند خون نداشته باشید، می توانید از متفورمین استفاده کنید؟

در یک تحقیق که سال ۲۰۱۳ انجام شد محققان به آزمایش کاهش وزن در افراد چاقی پرداختند که عده ای از آنها مشکل مقاومت به انسولین داشتند و گروهی نیز خیر.

این دارو ، میزان کاهش وزن را در هر دو گروه افزایش داد. با این حال افرادی که بیشتر به انسولین مقاوم بودند، از کسانی که به انسولین حساس بودند وزن بیشتری کم کردند.

این تحقیق نشان داده این دارو می تواند به کسانی که مشکل مقاومت به انسولین دارند و کسانی که سالم هستند در کاهش وزن کمک کند.

با این حال، تحقیقات دیگر کاهش وزن چشمگیری را در افرادی که مشکل قند خون نداشتند نشان نمی دهند. به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای تاثیر این دارو روی کاهش وزن نیاز است.

 

منع مصرف همزمان متفورمین

متفورمین باعث می‌شود تعداد اکسیژن بیشتری در هر سلول آزاد گردد و این امر ظاهراً طول عمر و استحکام بدنی را بالا خواهد برد؛ لذا بهترین کاندیدا به‌عنوان یک داروی ضدپیری، داروی متفورمین است. سال ۲۰۱۶ نخستین داروی ضد پیری دنیا روی انسان آزمایش خواهد شد. در صورت موفقیت این آزمایش‌ها، افراد ۷۰ ساله مانند افراد ۵۰ ساله به نظر خواهند رسید.

بر اساس پژوهشهای اخیر، این دارو احتمالاً در آینده خواهد توانست برای درمان سرطان پستان به کار رود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انرژی لازم برای رشد سلولهای سرطانی (در پستان) توسط میتوکندری‌های سلولها تولید می‌شود و این انرژی تولیدی در سلولهای سرطانی پنج برابر بیشتر از سلولهای دیگر است.

 

 

یوهیمبی چیست ؟

خلاصه ▼
عنوان
واقعا متفورمین در چربی سوزی تاثیر گذار است ؟
توصیف
در یک تحقیق که سال 2012 انجام گرفت، بی خطر بودن و تحمل پذیری متفورمین برای کاهش وزن آزمایش شد. این آزمایش روی داوطلبانی انجام شد که در برنامه پیشگیری از دیابت شرکت کرده بودند. 

4 thoughts on “واقعا متفورمین در چربی سوزی و کاهش وزن تاثیر گذار است ؟

  1. موضوع جالبی بود و متخصصان از این دارو برای کاهش قندخون و پایین آوردن سطح گلوکز استفاده می کنند

  2. سلام و خسته نباشید
    استفاده همزامان متفورمین و سوماتروپین متداخل داروئی نداره؟

    1. خیر نداره. متفورمین هر ۸ ساعت یک عدد مصرف شه. ولی متفورمین روی پروتئین سازی اثر میزاره . یعنی میزان پروتیین سازی توی سلول هارو کاهش میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397