1933 بازدید

چرا وعده صبحانه با اهمیت است ؟ تاثیر صبحانه در متابولیسم بدن

اهمیت صبحانه برای بدنسازان
1/10 - (8 امتیاز)

برای اینکه وعده صبحانه مفیدی داشته باشید اکثر مردم صبحانه رو ترکیبی از پروتیین ها و چربی های مفید قرار می دهند .
این کار انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید.
فایده دیگر این ترکیب از صبحانه ها ٬ جلوگیری از نوسانات قند خون است .

نقش صبحانه در کاهش وزن یا افزایش وزن

شاید شما هم شنیده باشید، که فرد صبحانه نمی خورد تا فقط با صرف دو وعده غذایی کالری کمتری به بدن برساند! اما مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده، نشان می دهند بدن افرادی که عادت به صبحانه خوردن ندارند، در طول روز بیش از سایرین کالری مصرف می کند در نتیجه شانس بیشتری برای چاق شدن دارند. در واقع این دسته از افراد زمانی که صبحانه نمی خورند، بدن آن ها به دلیل نرسیدن غذا به مغز، خسته تر است و در بین روز بیشتر با خوردن چای یا قهوه و یا خوردن شکلات و شیرینی هایی که حاوی مقدار زیادی قند زائد هستند، به ظاهر نیاز بدن را برطرف می کند اما این نیاز برای مدت زمان کمی رفع نمی شود و در نتیجه فرد با خوردن غذا هنگام ظهر این کمبود و گرسنگی خود را جبران می کند.

 

اهمیت صبحانه برای بدنسازان

ﺯﻣﺎنی ﮐﻪ ﻣﺎ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﮐﺎفی ﻧمی ﺧﻮﺭﻳﻢ، ﺑﺪن ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻤﺒﻮﺩ می ﮐﻨﺪ ﻭ ‌ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﻋﻤﻞ ﺫﺧﻴﺮﻩﺳﺎﺯی ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ می ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ، ﻭﻟﻊ ﻓﺮﺩ ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﺎﻫﺎﺭ، ﺑﻴﺸﺘﺮ می ﺷﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭﺯﻥ ﻭ ﭼﺎقی، ﺑﻪ ﺳﺎﺩگی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ میﺁﻳﺪ.

بر اساس تحقیقی که توسط پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، الگوی غذایی مصرف مرتب صبحانه می‌تواند در کاهش ابتلا به چاقی مؤثر باشد. دکتر “حمیرا حمایلی مهربانی” از محققین این تحقیق می گوید: بر اساس نتایج این تحقیق افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند دو و نیم برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر چاقی قرار دارند!

 

نقش صبحانه در تقویت هوش و حافظه

مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده است، ثابت کرده اند خوردن صبحانه منظم و کامل در تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، نقش مهمی دارد. در واقع طی این تحقیقات مشخص شده است، کودکانی که صبحانه نمی خورند در مقایسه با کودکانی که روز را با یک وعده کامل شروع می کنند، زودتر خسته می شوند، تحریک پذیرترند و دیرتر واکنش نشان می دهند و از همه مهم تر اینکه این دسته از کودکان از ضریب هوشی پایین تری نسبت به دیگر همسالان خود که صبحانه ای کاملا” مغذی مصرف می کنند، برخوردارند.

 

افت قند خون

محققان به این نتیجه رسیدند که نخوردن صبحانه گلیکوژن خون رو پایین می آورد و خوردن صبحانه سطح انسولین رو هم بهبود می بخشد .

اگر شما صبح منبع گلوکز خود را پر نکنید در طول روز احساس گرسنگی مفرط میکنید .
همچنین بد اخلاقی و خستگی مفرط به سراغتون خواهد آمد .
گرسنگی در اصل نشان دهنده قند خون پایین شما می باشد که بهتره این رو بهبود ببخشید.

 

کاهش متابولیسم بدن

شواهدی وجود دارد بر اینکه نخوردن صبحانه باعث میشود که سوخت و ساز شما کاهش چشم گیری یابد .

خوردن صبحانه بدن شما در طول روز به چربی سوزی بیشتری وادار می کند .
هنگامی که شما به مدت زیادی گرسنه بمونید بدن شما به حالت دفاعی میرود و هر آنچه کالری موجود را ذخیره میکند(مانند خرس قطبی که به خواب زمستانه فرو میرود ).
همچنین یک اثر دیگر نخوردن صبحانه این است که وقتی سوخت و ساز بدن کم میشود بدن به سراغ گلوکوز موجود در عضلات شما میره که این کار باعث خواهد شد عضلاتتون بسوزند.

 

بالا رفتن هورمون های استرس زا

یکی از هورمون های استرس زا که توسط غدد آدرنال تولید میشود کورتیزول می باشد .

صبحانه خوردن اثر مستقیمی بر سطح این هورمون دارد .
بالاترین سطح کورتیزول ۷ است .
حال اگر شما صبحانه میل کنید سطح این هورمون کاهش می یابد و اگر هم میل نکنید سطح بالاتری را دارد.

 

بدترین صبحانه

آماده کردن صبحانه و غذا خوردن می تواند وقت گیر باشد، از این رو خرید صبحانه از سر راه محل کار یا مدرسه به نظر می رسد بهترین گزینه باشد. بسیاری از ما، از جمله کودکانمان، از این کار لذت می بریم، اما هر زمانی که در یک فست فود توقف می کنید اقلامی از چربی های اشباع شده، سدیم و قندهای مصنوعی را به میزان بالا مصرف می کنید. سدیم بیش از حد می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود و همچنین ممکن است احتمال سکته مغزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. گذشته از این خوردن شیرینی و تنقلات به هیچ وجه مناسب نیست و نیازهای بدن را تأمین نمی کند، بلکه فقط باعث سیر شدن شما می شود.

 

خوردن صبحانه از ریزه خواری روزانه ممانعت می کند

مصرف صبحانه کامل می تواند نیرو و انرژی یک روز را به شما ببخشد اما مانع از ریزه خواری نمی شود. مطالعات نشان می دهد بین افرادی که صبحانه نمی خورند و افرادی که صبحانه ای سرشار از فیبر و هیدرات کربن مصرف می کنند، عملکرد روزانه بدن متفاوت خواهد بود. افرادی که صبحانه مصرف نمی کنند در طول روز دائما گرسنه هستند اما مصرف صبحانه می تواند با افزایش سطح انرژی همراه باشد. محققان توصیه می کنند که صبحانه ای سرشار از پروتئین میل کنید تا بتوانید فعالیت های روزمره تان را به خوبی انجام دهید.

 

 

 

ارتباط بین مصرف زیاد قهوه و کم آبی بدن

قهوه، یکی از نوشیدنی هایی است که در کنار صبحانه قرار داشته و به دلیل دارا بودن کافئین می تواند باعث کم آبی بدن شود. این باور صحیح نیست زیرا به ندرت پیش می آید که کسی قهوه خالص را مصرف کند و معمولا قهوه با آب مخلوط و سپس میل می شود. در نتیجه، این ترکیب می تواند تاثیر گفته شده که هرچند صحیح نیست را از بین ببرد.

 

بهترین صبحانه

بهترین صبحانه، صبحانه ای است که شامل پروتئین، فیبر، غذاهای سبوس دار، گندم، ویتامین و امثال آن ها هستند. منابع پروتئینی را می توان در غذاهایی مانند گوشت های کم چرب، شیر و تخم مرغ یافت. فیبر نیز در میوه ها و سبزی ها و جو به فراوانی یافت می شود. این مواد نه تنها بهترین و سالم ترین منابع غذایی به حساب می آیند بلکه انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را به بدن می دهند.

 

همبرگر های رژیمی

خلاصه ▼
عنوان
چرا وعده صبحانه اینقدر با اهمیت است ؟ تاثیر صبحانه در متابولیسم بدن
توصیف
برای اینکه وعده صبحانه مفیدی داشته باشید اکثر مردم صبحانه رو ترکیبی از پروتیین ها و چربی های مفید قرار می دهند . این کار انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید. فایده دیگر این ترکیب از صبحانه ها ٬ جلوگیری از نوسانات قند خون است .
نویسنده
منبع انتشار
http://spartasport.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397