691 بازدید

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک مواد غذایی و گیاهان دارویی

دارچین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این ۵ ماده غذایی گیاهی، قدرت ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و در برابر بیماری ها شما را ایمن میکند، با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

امتیاز دهید

سرماخوردگی و آنفولانزا

بسیاری از پاتوژن‌ها(باکتری ، ویروس یا میکروارگانیسم دیگری که می تواند باعث بیماری شود) در زمستان رواج پیدا می‌کنند مانند: سرماخوردگی های فصلی و آنفولانزاها.

سرماخوردگی‌ها در هر فصلی ممکن است رخ بدهد و افراد مسن، افرادی که سبک زندگی پر استرس دارند و حتی کسانی که با شدت بالا تمرین مداوم دارند، ممکن است در معرض سرماخوردگی باشند.

تعداد زیادی گیاهان دارویی و مواد غذایی است که با مصرف آنها به شما کمک می‌شود تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و در برابر ابتلا به این بیماری مقاومت بیشتری نشان دهید.

 

سیستم ایمنی تطبیقی در برابر ایمنی ذاتی

سیستم ایمنی ذاتی، خط مقدم مقابله در برابر خطرات است، در حقیقت در زمان ورود عوامل بیماری‌زا و ناشناخته به بدن، سیستم ایمنی ذاتی است که دست به کار می‌شود.

خطراتی که به وسیله سیستم ایمنی تشخیص داده می‎شود می‌تواند، باکتری، ویروس یا از این قبیل خطرات باشد و یا ماده غذایی که از دیواره روده رد شده است.

سیستم ایمنی بدن به سرعت وارد عمل می‌شود تا طی ۴ روز عامل متجاوز را از بدن خارج کند. در همین حین، سیستم ایمنی سیگنال های شیمیایی را آزاد می‌کند برای دریافت کمک بیشتر و خروح عامل های خطرزا.

ملکول های آزاد شده از این خط مقدم شامل: هیستامین، برادی کینین، سروتونین، لوکوترین ها و پروستاگلاندین هاست.

همه آنها تولید التهاب می‌کنند که به همین دلیل دچار علائمی مانند: تورم، درد، سرخی و تب می‌شوید. در حقیقت این علائم است که موجب می‌شود شما متوجه شوید سرما خورده اید و سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله به پا برخواسته است.

بعد از گذشت حدود چهار روز ، پاسخ ایمنی تطبیقی ​​شروع می‌شود. این خط دوم دفاع است و حرفه ای تر هستند.

این سیستم ایمنی برای بررسی دقیق‌تر عوامل بیماری‌زا تعبیه شده است.

با این حال در زمان از بین بردن عوامل بیماری زا، ممکن است سلول های دیگر مورد هدف قرار بگیرند و فرد دچار بیماری خود ایمنی شود.

پاسخ ایمنی تطبیقی ​​لنفوسیت های T و B را به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن به کار می برد و می تواند در صورت وجود عفونت خیلی سریع تکثیر شوند.

هر یک از دو سلول تولید شده کاملا شبیه سلول هایی هستند که از آن تشکیل شده اند، و دقیقا پاتوژن را هدف قرار میدهند، پس زمانی که شما دچار بیماری آنفولانزا می‌شوید، میلیون ها لنفوسیت T و B تولید می شود که فقط ویروس آنفولانزا را از بین می‌برند.

ویروس کرونا

هومورال در مقابل ایمنی سلولی

سیستم ایمنی بدن از دو مکانیزم برای محافظت در برابر خطرات خارجی استفاده میکند، مصونیت سلولی و هومورال.

مصونیت هومورال وظیفه تولید آنتی بادی ها را به عهده دارد، در حالی که ایمنی سلولی موظف است، سلول های بیمار را از بین ببرد.

هر دو این مکانیزم ها، موجب ایجاد تورم خواهد شد، که باید کنترل شود، در صورتی که این التهاب مزمن کنترل نشود، خود باعت آسیب رساندن به سلول های سالم و یا موجب ایجاد مشکلات بیشتری برای سلامتی خواهد شد.

سیستم هومورال زمانی رخ میدهد، که آنتی بادی در بدن برای مقابله با عاملی خارجی که در سلول نیست و در اطراف آن آزاده حرکت می‌کند، برای مثال وجود این عوامل در خون یا مخاط.

سلولهای T-helper به سلولهای B کمک می کنند که تبدیل به سلول هایی شوند که میتوانند با سلول های بیماری زا ترکیب شوند و آنها را طی روندی به نام فاگوسیتوز از بین ببرند.

در همین حین سلول های B با آنتی ژن خاص بر روی ارگانیسم مضرر تکثیر می‌شوند. سلول های B تکثیر شده غیرفعال باقی می مانند اما آماده هستند و اگر دوباره با آن عامل مواجه شوند، ارگانیسم را تشخیص می‌دهند، و این بار روند مقابله زودتر انجام خواهد گرفت.

ایمنی سلولی هنگامی دخیل می‌شود که ارگانیسم های بیماری‌زا در داخل سلول ها باشند. ویروس ها تا زمانی که به سلول شما وارد نشوند و توانایی تکثیر پیدا کنند، نمی‌توانند شما را بیمار کنند. 

پاسخ واسطه سلولی مؤثرترین پاسخ هنگام از بین بردن سلولهای آلوده به ویروس است.

سلولهای T-helper فاکتورهای التهابی را آزاد می‌کنند که به این سلولها کمک می‌کند تا به سلولهای T سمی تبدیل شوند، که می‌توانند سلولهای آلوده را با ایجاد آپوپتوز یا خودکشی سلول از بین ببرند.

حمایت از ایمنی هومورال و سلولی مهم است تا سیستم ایمنی بدن بتواند از سلولهای آلوده خلاص شود، اما در عین حال باید تعادل حفظ شود تا مطمئن شوید که پاسخ های تطبیقی ​​بیش از حد نمی‌شود و باعث التهاب گسترده و آسیب سلولی نمی‌گردند.

تعاریف

تحریک کننده: چیزی را توصیف می کند که سیستم ایمنی را با فعال کردن آن یا افزایش فعالیت آن تحریک می کند. تحریک به معنی لنفوسیتهای B و T بیشتر و سلولهای ایمنی بیشتر و التهاب بیشتر است.

سرکوب سیستم ایمنی: چیزی است که مانع از واکنش سیستم ایمنی بدن به آنتی ژن ها و انجام حمله می شود. بعضی مواقع لازم است، مانند موارد پیوند عضو، جایی که نمی خواهید سیستم ایمنی بدن به اعضای جدید حمله کند.

ایمن سازی: مدولاسیون سیستم ایمنی بدن است، و آن را به حالت عادی باز می گرداند در جایی که خود تنظیم شود. اصولاً، چیزی که سیستم ایمنی بدن بیش فعال را آرام می کند. محافظت از شما در برابر مکانیسم های دفاعی خود بدون سرکوب سیستم ایمنی کم تحرک. به عبارت دیگر ، تعادل را فراهم می کند.

شماره ۱: گانودرما لوسیدم (Reishi Mushroom)

قارچ ریشی یا لنگزی، که در ایران به قارچ گانودرما معروف شده است، نوعی قارچ تقریبا تیره رنگ است که سطحی براق دارد و طرح روی آن چوب مانند است. که به نام های قارچ جاودانگی، قارچ هزار ساله و قارچ ماورایی معروف شده است. معمولا در کنار ریشه های درختانی مانند افرا رشد میکند.

به دلیل اینکه این قارچ ۴۰۰ ترکیب زیستی در خود دارد یکی از محبوب ترین تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

این قارچ به تقویت هر دو سیستم ذاتی و انطباقی کمک میکند، همچنین در کاهش استرس های بدن نیز موثر است.

این قارچ را میتوانید قرص، کپسول، پودر و مایع به صورت مکمل یافت کنید.

اما فراموش نکنید که همچنان این قارچ یک غذا است و برای بیشترین بهره از قارچ، خشک کردن و مصرف آن به صورت پودر کافی نیست.

پیشنهاد شده است که این قارچ پخته و مصرف شود تا دیواره سلولی آن شکسته شود و تمام خواص آن را دریافت کنید.

قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن

Artemisia Annua (خاراگوش یا کرم چینی)

خاراگوش که به نام های مختلفی شناخته میشود مانند: کرم درختی چینی، چینگ هائو، کرم چوب شیرین و … یکی از نوشیدنی های گیاهی قدیمی در فرهنگ چین است.

خاراگوش در تعدیل سیستم ایمنی بدن شهرت زیادی دارد، به این معنی که سیستم ایمنی بدن را در اعتدلال نگه میدارد و از التهاب بیش از حد جلوگیری می‌کند.

بیشتر تاثیر این گیاه بر روی سیستم ایمنی انطباقی است. این گیاه مزه ای تلخ دارد و آن را به صورت دم نوش مصرف می‌کنند.

خاراگوش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیب تریپن طبیعی (Ursolic Acid)

از لحاظ فنی، این مورد یک گیاه دارویی نیست، اما به مقدار زیادی در پوست سیب و میوه های دیگر و در آویشن و رزماری یافت می‌شود.

نشان داده شده است که Ursolic acid باعث افزایش تولید اینترفرون گاما (IFN-g) می‌شود، که در پاسخ ایمنی سلولی نقش مهمی دارد.

IFN-g یکی از مهم ترین فاکتور ها در ایمنی بدن است، چرا که بسیاری از پروتئین ها و ژن ها را برای کمک به سیستم ایمنی بدن فعال میکند.

ترکیب تریپن طبیعی یکی از ضدالتهاب های قوی است، که برای افرادی که دچار استرس شدید هستند و یا تمرینات ورزشی مقاومتی سنگین و با شدت انجام می‌دهند بسیار مفید است.

شما برای دریافت این ترکیب به مقدار کافی تنها لازم است که گیاهان دارویی مانند آویشن و رزماری و یا میوه ها را با پوست مصرف کنید.

سیب پوست کنده

رزدچوبه

رزدچوبه که به ادویه نارنجی زرد معروف است، یکی از ضد التهاب های قوی است، که در درمان های سنتی به مقدار زیادی استفاده شده است.

این ادویه به صورت مکمل به همراه کورکومین نیز به فروش می‌رسد که ورزشکاران برای کاهش تورم زمان شروع تمرین بعد از دوره های طولانی دور از ورزش استفاده میکنند، تا درد های ناشی از گرفتگی و خشک شدن عضلات را کاهش دهند.

همچنین مطالعات زیادی نشان داده است که این ادویه به فعال شدن سلول های نوع B , T و دیگر سلول های ایمنی بدن کمک میکند.

روده انسان شامل ۷۰ درصد سلول های ایمنی بدن است. یک میکروبیوم سالم روده دارای گونه های باکتریانی است که اثرات مفیدی دارد. ترکیبات تولید شده توسط باکتری های روده از طریق پردازش زردچوبه و سایر گیاهان می توانند باعث آزاد شدن مولکولهای سیگنالینگ در جریان خون شوند که فواید سیستمیکی را ارائه می دهند

کندر

Boswellia serrata یا همان گیاه هندی هندوستان، گیاهی بسیار کم ارزش است. از نظر فنی، این گیاه، گیاه نیست بلکه صمغ از درخت شاخه ای از خانواده Burseraceae است که در مناطق کوهستانی خشک هند رشد می کند.

دو ماده اصلی فعال آن ۱۱ اسید ۱۱-keto-beta-boswellic و استیل-۱۱-keto-beta-boswellic acid است و از آن به طور سنتی در حمایت از عملکرد ایمنی و التهابی استفاده می شود، به طور عمده به عنوان مهار کننده ۵ لیپوکسیژناز (۵-LOX) شناخته می‌شود.

کندر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

پاسخ ایمنی تطبیقی​​، به نظر می رسد در دوزهای پایین تولید آنتی بادی به عنوان بخشی از ایمنی هومورال و همچنین تولید لنفوسیت های B و T به عنوان بخشی از ایمنی سلولی افزایش می یابد.

همچنین می تواند پاسخ های ایمنی را در صورت نیاز بیشتر تقویت کند، همچنین به شما کمک می کند تا پاسخ های التهابی را کنترل کرده تا از تعادل خارج نشوند.

 

هر آنچه باید درباره بیوتین بدانید

خلاصه ▼
عنوان
تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک مواد غذایی و گیاهان دارویی
توصیف
این 5 ماده غذایی گیاهی، قدرت ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و در برابر بیماری ها شما را ایمن میکند، با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397