1958 بازدید

معرفی جینسینگ(ginseng) و استفاده آن در بدنسازی و سلامتی بدن

تصویر ریشه جینسینگ

جینسینگ یکی از قدیمی ترین و پر استفاده ترین مکمل گیاهی است، در این مقاله میتوانید اطلاعات کاملی درباره این ریشه گیاهی به دست بیاورید.

5/10 - (2 امتیاز)

جینسینگ(ginseng) چیست؟

محصولات تجاری زیادی هستند که بر روی بسته بندی آنها میتوانید نام گیاه جینسینگ را مشاهده کنید، اما حرفه ای ها میدانند که فقط دو گونه از جینسینگ ارزش اصلی این گیاه را به همراه دارند، جینسینگ Panax آسیایی و جینسینگ Panax quinquefolius (جینسینگ آمریکایی).

گونه های دیگر این گیاه که در مناطق دیگر کره زمین وجود دارند، مانند، eleuthero سیبری ، suma برزیلی ، ashwagandha هندی و maca پرو به عنوان “شبه جینسینگ” شناخته میشوند.

علی رغم نام “شبه” جینسینگ های هندی و پرو در سال های اخیر بسیار پر طرفدار شده اند.

گیاه جینسینگ به طور معمول در داروهای چینی از گذشته دور استفاده میشده است، به همین دلیل آن را “پادشاه گیاهان” نامگذاری کرده اند.

در حقیقت به دلیل خواص بسیار زیاد جینسینگ چینی آن را پاناکس (Panax)، ریشه کلمه پاناکس در یونان باستان به معنی درمان کننده تمام درد هاست و از طرف دیگر کلمه ginseng به معنی ذات انسان است.

جینسینگ چه کاری انجام می‌دهد؟

این گیاه نقش یک محرک در بدن را ایفا میکند، نوع آمریکایی این گیاه برای آرامش و سرعت بخشیدن به ریکاوری بدن استفاده میشود.

نوع چینی آن دونقش متفاوت را در بدن ارائه میدهد، گرم کردن و سرد کردن، یا ایجاد تعادل در yin و yang.

هر چند که از لحاظ علمی تعارف بهتری برای عملکرد این گیاه در بدن وجود دارد.

ریشه جینسینگ و یک نوشیدنی در کنار آن

جینسینگ آمریکایی در برابر جینسینگ چینی

فعالیت دوگانه گونه های آمریکایی و چینی به مواد تشکیل دهنده درون این گیاه بستگی دارد.

عناصر فعال درون این گیاه ginsenosides نام دارد و فراوانترین گونه ها در جین سینگ آسیایی و آمریکایی با نام های Rg1 و Rb1 شناخته می شوند.

هرچه مقدار Rg1 تا Rb1 در جینسنوزیدها(ginsenosides) بیشتر باشد، تحریک سیستم مرکزی عصبی بیشتر خواهد شد، به همین دلیل است که این گیاه در افزایش سطح انرژی بدن تاثیر گذار است.

Adaptogens چیست؟

آداپتوژن ها(Adaptogens) به بدن کمک میکنند تا در شرایط  پراسترس تعادل بدن به حالت عادی برگردد، این استرس میتواند نتیجه تمرین فیزیکی باشد دلیل شیمایی داشته باشد یا به هر دلیل دیگری در بدن ایجاد شده باشد و تعادل بدن را برهم زده باشد.

آداپتوژنها هورمون های استرس را زمانی که سطح آنها بالاست کاهش میدهند و یا اگر سطح آنها پایین است آن را افزایش میدهند. ایجاد تعادل در هورمون های کاتابولیک و آنابولیک مانند تستسترون و کورتیزول، یا در سیستم ایمنی بدن و یا سیستم های دیگری که نیاز به بالانس بودن دارند نیز به وسیله همین گیاه کنترل میشود.

به همین دلیل بدن میتواند شرایط پر استرس را بهتر کنترل کند و در زمان کوتاهی به تعادل بازگردد. نمونه هایی از این استرس ها میتواند افزایش شدت تمرین، استرس های محیطی با حتی استرس های احساسی باشد.

خواص جینسینگ برای سلامتی چیست؟

توان و عملکرد

تحقیقات اخیر بر روی افرادی که در دوره مصرف این گیاه بوده اند نشان میدهد که این گیاه موجب افزایش سطح تحمل خستگی، بالابردن انرژی و انگیزه میشود.

هرچند که این تحقیقات در زمینه ورزشی انجام نشده است و این اطلاعات مختص به ورزشکارانی که در دوره مصرف جینسینگ بوده اند نمیباشد.

طی تحقیقات تکمیلی دیگری که انجام شد، نشان داد مصرف ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم از هر نوع جینسینگی یه افزایش عملکرد مغز و درک بهتر کمک میکند اما هیچ نشانه ای از ارتقا عملکرد بدنی نبود.

ماهیچه ها و ریکاوری بعد از تمرین

جینسینگ به عنوان یک گیاه آداپتوژن ممکن است به شما کمک کند که بتوانید بهتر و سریعتر ریکاوری شوید. این نظریه دقیق تر میشود زمانی که شما شدت برنامه تمرینی خود را افزایش دهید یا وارد دوره های شوک عضلانی شوید.

برای مثال در تحقیقاتی که بر رروی دانشجویان یک دانشگاه انجام شد، مصرف روزانه ۲۰ گرم جینسینگ به مدت یک هفته باعث کاهش التهاب بعد از تمرین و کاهش آسیب های عضلانی شد.

آنتی اکسیدان ها

جینسینگ هم مانند زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد، دلایلی مانند، افزایش سن، ورزش، قند بالا، آلودگی های محیطی و استرس باعث افزایش رادیکال های آزاد اکسیداتیو در بدن میشوند، مقدار بالای رادیکال آزاد در بدن باعث پیری زودرس، مشکلات متابولیکی و کاهش سرعت ریکاوری بعد از تمرین میشود.
تحقیقات آزمایشگاهی زیادی بر روی سلول های آزمایشگاهی و حیوانات انجام شده است که نشان میدهد جینسینگ باعث کاهش و اکسیدان ها و آسیب های مربوط به آنها میشود.
هرچند که تحقیقات آزمایشگاهی بر روی انسان ها بسیار کم است، اما مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ بر روی دسته ای که ۲ گرم در روز جینسینگ مصرف کرده بودند نشان دهنده تاثیر بسزای آن در کاهش استرس اکسیداتیو آنها بود.
اگر قصد مصرف جینسینگ برای کمک به شرایط فیزیکی یا ذهنی را دارید، بهتر است آن را قبل از شروع فعالیت خود مصرف کنید نه در زمان انجام فعالیت.

آیا جینسینگ میتواند به کاهش وزن کمک کند؟

بیشتر تحقیقات انجام شده بر روی انسان ها میگوید، خیر! اما هنوز خواهش کاهش وزن این دارو در حال مطالعه است، تحقیقات انجام شده بر روی سلول های آزمایشگاهی و حیوانات نشان داده است که این مکمل بر روی کاهش وزن، اشتها و متابولیسم بدن موثر است.

یک آزمایش بر روی زنان چاق که روزانه ۸ گرم جینسینگ چینی دریافت کرده بودند، کاهش وزن به علت افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارشی گزارش شد.

اگر جینسینگ دارای خواص کنترل وزن باشد دلیل آن بخاطر کمک به کنترل گلوکز خون است. در تحقیقانی که انجام شد، مصرف بین ۲۰۰ میلی گرم تا ۲۰ گرم روزانه جینسینگ چه از نوع آسیایی و یا آمریکایی باعت کاهش گلوکز خون در ناشتا برای افراد سالم و غیر دیابتی بود.

نتیجه نهایی این است که برای تأیید توانایی این گیاه برای کمک به شما در کاهش وزن اضافی، به آزمایشات بالینی کنترل شده تری با شواهد بهتری نیاز است.

جینسینگ برای کاهش وزن بدن

آیا جینسینگ عوارض جانبی دارد؟

با بررسی علمی و مطالعات انسانی نتیجه گیری شد که جینسینگ Panax بی خطر است. دوزها از ۱۰۰ میلی گرم تا ۶۰ گرم بود، در یک مطالعه دیگر اثرات جانبی ۱ گرم در هفته به مدت سه سال ارزیابی شد. بیشترین دوزهای مصرفی ۶-۲ گرم در روز بود.

برخی از افراد در این مطالعات دارای عوارض جانبی مانند گرگرفتگی ، مشکل خواب و ناراحتی گوارشی بودند ، اما این عوارض به همان اندازه برای افرادی که دارونما مصرف می کردند هم اتفاق افتاد.

چه مقدار جینسینگ باید مصرف کنم؟

بیشتر گیاه شناسان مصرف روزانه بین ۱ تا ۳ گرم را پیشنهاد کرده اند اما برای دوره های کوتاه مدت و پراسترس میتوانید این مقدار را تا ۲ یا ۳ برابر مقدار پیشنهاد شده به مدت ۳ تا ۶ هفته مصرف کنید.

چگونه جینسینگ را مصرف کنیم؟

به دلیل اینکه جینسینگ یک آداپتوژن است، بهتر است آن را به صورت مقطعی مصرف کنید، برای مثال، زمانی که در دوره های پرس استرس هستید مثلا دوره های پر شدت تمرینی یا در رژیم های سنگین غذایی، میتوانید این گیاه را به مدت ۶ هفته مصرف کنید تا زمانی که بدن شما به این سطح استرس عادت کند.

برای عملکرد بهتر و دستیابی به بهترین نتیجه از لحاظ ریکاوری و آرامش در زمان مصرف جینسینگ امریکایی بهتر است آن را بعد از وعده های غذایی مصرف کنید.

یوهیمبین چیست؟

خلاصه ▼
عنوان
معرفی جینسینگ(ginseng) و استفاده آن در بدنسازی و سلامتی بدن
توصیف
جینسینگ یکی از قدیمی ترین و پر استفاده ترین مکمل گیاهی است، در این مقاله میتوانید اطلاعات کاملی درباره این ریشه گیاهی به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397