1341 بازدید

هرآنچه باید درباره مکمل بتاآلانین بدانید

مکمل قبل از تمرین بتا آلانین

در چند سال اخیر مکمل بتاآلانین بسیار طرفدار پیدا کرده است، برای شناخت بهتر این مکمل با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

6/10 - (4 امتیاز)

CarnoSyn بتاآلانین

CarnoSyn معروف ترین و با کیفیت ترین بتاآلانین است، که میتوانید در اکثر مکمل های Pre workout (مکمل های قبل از تمرین) آن را یافت.

به همین منظور بهتر است با خواص، عوارض احتمالی و نحوه مصرف بتا آلانین بیشتر آشنا شوید.

زمانی که به تازگی کراتین در بازار ارائه شده بود، هنوز تحقیقات زیادی بر روی آن انجام نشده بود و محققان معتقد بودند باید تحقیقات رسمی بر روی این مکمل و عوارض جانبی آن صورت بگیرد. بعد از انجام آزمایش های بسیار همه محققان به این نتیجه رسیدند که کراتین مکملی موثر و بی خطر است.

حال همین اتفاق برای بتاآلانین در حال رخ دادن است و پس از تحقیقات بسیار، مشخص شده است که این آمینو اسید چقدر در افزایش قدرت ماهیچه ها، افزایش حجم ماهیچه و حتی شاید چربی سوزی نقش موثری دارد.

بتاآلانین بر اساس تجربیات به دست آمده مشخص شده است که بسیار کار آمد است و بهترین فرم آن CarnoSyn بتاآلانین است.

بتاآلانین چیست؟

بتاآلانین یک آمینواسید غیر ضروری است که در کبد به صورت طبیعی تولید میشود. همچنین شما میتوانید با مصرف گوشت هایی مانند: گوشت قرمز و مرغ آن را جذب کنید.

با هر روشی که شما بتاآلانین را دریافت کنید، این آمینو اسید به فیبر های ماهیچه ای منتقل شده و در آنجا با اسید آمینه هیستیدین ترکیب میشود برای تشکیل دیپپتید (دو پروتئین اسید آمینه) کارنوزین.

Carnosine (کارنوزین) محصول نهایی است که مزایای مرتبط با مصرف CarnoSynبتا آلانین در اختیار شما قرار می دهد.

گوشت قرمز و سفید حاوی بتا آلانین است

بتا آلانین چه نقشی در بدن دارد؟

مصرف مکمل بتاآلانین موجب افزایش سطح کارنوزین می شود، که همین امر موجب افزایش عملکرد ماهیچه می شود، چرا که کارنوزین باعث افزایش سطح تحمل سلول برای دریافت یون های هیدروژن می شود.

و این اتفاق زمانی رخ می دهد که به دلیل انجام ورزش های قدرتی اسید لاکتیک در ماهیچه تولید شده است.

اسید لاکتیک به یون های هیدروژن (+) و لاکتات (-) تجزیه می شود، هنگامی که تعداد زیادی یون هیدروژن در عضله وجود دارد ، باعث افزایش اسیدیته ماهیچه ها می شود و این اتفاق باعث کاهش توانایی شما در انقباض عضله خواهد شد، این به نوبه خود باعث از بین رفتن استقامت آن ماهیچه می شود. بنابراین، با بافر کردن یون های هیدروژن، کارنوزین ماهیچه های شما را به مدت طولانی تر منقبض می کند.

بتا آلانین خواص دیگری هم دارد، به دلیل ساختار آن، اکنون بتا آلانین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی در آزمایشگاه ها شناخته می شود و این بدان معناست که باعث افزایش شلیک پیام عصبی در سیستم عصبی مرکزی می شود.

خاصیتی که به آن اشاره کافیست تا این مکمل را به بهترین انتخاب برای مصرف قبل از تمرین تبدیل کند.

به همین دلیل است که بتا آلانین اغلب باعث ایجاد احساس سوزن سوزن در پوست می شود – که به پارستزی معروف است. این احساس کاملاً طبیعی و بی ضرر است و در مصرف دوزهای بالاتر بتاآلانین بیشتر می شود.

کاربردهای بدنی و عملکرد مصرف بتا آلانین چیست؟

دلیل اصلی مصرف بتاآلانین افزایش بافر یون های هیدروژن در ماهیچه است که به شما اجازه میدهد برای مدت بیشتری با قدرت تمرین کنید و دیرتر عضله شما خسته شود، اما این خاصیب به این معنی نیست که شما می توانید این مکمل را قبل از تمرین مصرف کنید و ۱۰ کیلو رکورد پرس سینه روز قبل خود را جابجا کنید.

بیایید یک جلسه تمرین سینه را باهم بررسی کنیم.

فرض کنید با حرکت پرس سینه شروع کرده اید و در حرکت های بعدی میخواهید به سراغ حرکت بالاسینه دمبل، قفسه سینه و کراس اور بروید و برای هر حرکت ۳-۴ ست تمرین کنید.

هرچقدر که در برنامه جلوتر میروید و حرکات بیشتری انجام میدهید، عضلات سینه، سرشانه و پشت بازو شما خسته تر می شود.

در صورتی که بعد از تمرین سینه بخواهید مجددا چند حرکت پرس سینه انجام دهید، متوجه خواهید شد وزنه انتخابی شما بسیار کمتر از وزنه ای است که با آن تمرین خود را شروع کرده اید.

به این حالت در تمرین رسیدن به سطح خستگی عضله گفته می شود، که برای بازگشت از مرحله خستگی عضله به حالت طبیعی نیاز به ریکاوری خواهد بود.

در صورتی که قبل از تمرین شما بتاآلانین مصرف کنید، این سطح خستگی دیرتر اتفاق خواهد افتاد و شما می توانید ست های خود را به ۴ تا ۶ ست برای هر حرکت افزایش دهید. از طرفی ریکاوری شما به زمان کمتری نیاز دارد.

به همین دلیل است که حتی از خواص بتاآلانین میتوان به چربی سوزی آن هم اشاره کرد، چرا که وقتی جلسه تمرینی شما سنگین تر شود و قدرت اجرای تکرار های بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری هم نسبت به جلساتی که این مکمل را مصرف نمیکردید، می سوزانید.

رابطه بتاآلانین در جلسات تمرین بدنسازی

 

دوز مصرفی بتاآلانین

نظر های مختلفی درباره زمان مصرف این مکمل و مقدار مصرف بتاآلانین وجود دارد.

مقدار مصرف بتاآلانین برای رسیدن به نتیجه بهینه ۳٫۲ گرم در روز است. مصرف این مکمل بین دوزهای ۳٫۲ تا ۶٫۴ گرم در روز میتواند با توجه به نوع تمرین و هدف تمرینی متغیر باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، زمان مشاهده تغییرات بعد شروع مصرف است، طی تحقیقات مشخص شده است، ورزشکارانی که هر روز به بین ۳٫۲ تا ۶٫۴ گرم از این مکمل مصرف کرده بودند، بعد از گذشت ۲۸ روز تغییرات را مشاهده کرده اند.

بتاآلانین نیز مانند کراتین باید در علضه اشباع شود و سپس مقدار اشباع در عضله در سطح بالا نگه داری شود، پس از این جهت مانند کراتین است و میتوانید آن را بارگیری کنید و در شروع با دوز های بالا تر از ۳٫۲ گرم در روز به مدت ۷ روز شروع کنید و سپس مقدار را کم کم به دوز ۳٫۲ گرم در روز برسانید اما به خاطر داشته باشید دوز دریافتی را یکجا و در یک زمان مصرف نکنید.

حالت پیشنهادی برای بهترین زمانم صرف و مقدار مصرف بتاآلانین به صورت دو وعده در روز است، یک وعده ۲ گرمی قبل از تمرین و یک وعده ۲ گرمی بعد از تمرین.

چرا هر ۴ گرم را یک جا مصرف نکنیم؟

مصرف ۴ گرم به صورت یکجا موجب ایجاد احساس سوزن سوزن شدن بر روی پوست می شود، این حالت ممکن است برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد، مخصوصا زمانی که این احساس پیوسته باشد.

حالت سوزن سوزن کاملا بی خطر است و فقط به دلیل مصرف مکمل ایجاد میشود که در صورت قطع مصرف یا کاهش مصرف به دوز های کمتر و استفاده در چند وعده به طور کامل از بین خواهد رفت.

دوز مصرفی و زمان مصرف بتاآلانین

چه زمانی باید بتاآلانین مصرف کنیم؟

مصرف بتاآلانین بهتر است قبل و بعد تمرین انجام بگیرد، وعده قبل از تمرین ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از شروع تمرین مصرف شود، چرا که ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا بتاآلانین وارد جریان خون شود و آن را اشباع کند.

وعده بعد از تمرین بلافاصله بعد از آن مصرف شود، بتاآلانین به مدت ۳ ساعت در خون میتواند باقی بماند و سپس از جریان خون به طور کامل خارج میشود.

 

آیا در روزهای استراحت هم باید این مکمل را مصرف کرد؟

برای پاسخگویی بهتر، بله شما باید در روزهای استراحت هم این مکمل را دریافت کنید.

همانطور که قبلا اشاره شد، شما بتاآلانین را برای مشاهده تغییرات سریع مصرف نمیکنید، بلکه برای بالا نگه داشتن سطح این آمینه اسید در عضله، و استفاده از خواص آن است. پس تفاوتی ندارد که شما در روز تمرین باشید یا استراحت، شما باید عضله را از این آمینه اسید همیشه اشباع نگه دارید.

مصرف بتاآلانین و کراتین

خواص بتاآلانین در بدن

مصرف این مکمل همراه با کافئین میتواند به تقویت ذهن کمک کند. همچنین مصرف همراه با سایر اسیدهای آمینه مانند تیروزین و nootropics مانند Huperzine A باعث افزایش تمرکز خواهد شد.

همچنین بتاآلانین را می توانید همراه با کرانین مصرف کنید. نتیجه تحقیقاتی که بر روی گروهی انجام شد که همراه با بتاآلانین، کراتین هم به مدت ۱۰ هفته دریافت کرده بودند، نشان داد، این دسته در مقایسه باگروهی که فقط بتاآلانین درهمان مدت زمان، به تنهایی مصرف کرده بودند، رشد عضلانی بیشتری داشتند.

در همین تحقیقات مشخص شد دسته مورد تحقیق، چربی سوزی بیشتری نیز داشته اند، بدون اینکه برنامه غذایی خود را تغییر دهند.

 

آیا مصرف بتاآلانین عوارض جانبی به همراه دارد؟

مصرف این مکمل عارضه جانبی به جز ایجاد سوزن سوزن شدن، ندارد، اما مواردی مشاهده شده است که با مصرف این مکمل احساس سوزن سوزن شدن بر روی لب ها و گوش های خود احساس کرده اند.

در صورت مشاهده این موارد بهتر است دوز مصرفی خود را کاهش داده و به وعده های کوچکتر در روز تقسیم کنید تا این عارضه از بین برود.

 

هرآنچه باید درباره شکر استویا بدانید

خلاصه ▼
عنوان
هرآنچه باید درباره مکمل بتاآلانین بدانید
توصیف
در چند سال اخیر مکمل بتاآلانین بسیار طرفدار پیدا کرده است، برای شناخت بهتر این مکمل با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397