2000 بازدید

۷ دلیل برای اثبات استفاده از دمبل در تمرینات بدنسازی

فیل
5/10 - (1 امتیاز)
در رشته پرطرفدار بدنسازی بیشتر ورزشکاران حرکاتی مانند اسکات، ددلیفت یا پرس سینه را دوست دارند. این حرکات بدنسازی با هالتر انجام می شوند. اما…

۷ دلیل برای اثبات استفاده از دمبل

اگر هدف بدنسازی شما بالا بردن قدرت حفظ تعادل و ساخت عضلات بیشتر است، باید توجه بیشتری به دمبل داشته باشید. امروزه دمبل ها در وزن ها و جنس های متنوع در بازار لوازم بدنسازی یافت می شوند و از پیدایش بدنسازی با این ورزش پرطرفدار همراه بوده اند.

ما می دانیم که اسکوات زدن یا ددلیفت کردن با هالتر بخصوص در وزن های سنگین حس و حال خوبی به شما می دهد، سر و صدا زیادی در باشگاه بدنسازی به پا می کنید و قدرت خود را به رخ بقیه می کشید. اما وقتی صحبت از تمرینات بدنسازی جامع به میان می آید – بخصوص حرکاتی که بر عضلات میانی بدن و تعادل کلی بدن متمرکز است – بهتر است هالتر را با یک جفت دمبل عوض کنید. حتی بنجامین فرانکلین در یکی از نامه هایش به فرزند خود نوشته است:” من زندگی سالمی را دنبال می کنم، الکل و شراب نمی خورم، و با یک جفت دمبل به ورزش روزانه مشغول هستم “.
در ورزش بدنسازی اگر خواهان تقویت هر چه بیشتر عضلات خود هستید باید حداقل در برنامه تمرین بدنسازی خود حرکاتی قرار داده باشید که با استفاده از دمبل انجام پذیر هستند. اصولا دمبل ها از لوازم بدنسازی ضروری یک باشگاه به شمار می آیند.

در اینجا به ۷ دلیل برای ثبات استفاده از دمبل مطرح شده است:

پایداری و فعال سازی

استرس بوجود امده در عضلات سینه، پشت بازو و جلو بازو را بین حرکاتی مانند پرس سینه با هالتر و پرس سینه با دمبل مقایسه کنید، واضح است که این حرکات باعث به چالش کشیده شدن عضلات سینه و پشت بازو می شود – اما وقتی این حرکت با دمبل انجام می شود، براحتی به این موضوع پی خواهید برد که عضله جلو بازو نیز تا حدود زیادی درگیر تمرین می شود. اما چرا؟ جواب: دمبل ها خواهان تعادل و پایداری بیشتری هستند، از انجایی که دست ها همانند استفاده از هالتر باعث پایداری یکدیگر نمی شوند، آزادی عمل انها بیشتر است – در نتیجه بدن وادار می شود که فیبرهای عضلانی بیشتر را بکار گیرد تا وزنه بر روی دستها پایدار بماند.

غلبه بر عدم تعادل بین نیروها

دمبل ها باعث می شوند که هر دو دست همزمان درگیر حرکت بدنسازی شوند، و اگر یکی از دستان شما ضعیف تر باشد، اثر آن را مشاهده خواهید کرد. با وجود دمبل براحتی نمی توانید از زیر چالش تقابل نیرو ها براحتی عبور کنید – مگر این که فرم صحیح حرکت بدنسازی را از دست بدهید – بنابراین این لوازم بدنسازی از ابزارهای مفید ساخت تعادل بین قدرت عضلات به شمار می آیند. بنابراین اگر فکر می کنید یک طرف از بدن شما در حین حرکات بدنسازی قوی تر است، کار را با یک جفت دمبل ادامه دهید.

ایمنی

هالتر ها برای انجام حرکاتی مانند اسکوات و پرس سینه بسیار مفید هستند، اما اگر بدون نظارت یک فرد ماهر دست به انجام این تمرینات قدرتی بدنسازی بزنید، در صورت ایجاد غلبه در زیر وزنه خود را در خطر بزرگی قرار داده اید. در این صورت است که هالتر به قاتل بی رحمی تبدیل خواهد شد! اما با وجود هالتر ایمنی بیشتری را تجربه خواهید کرد، تنها با انداختن دمبل بر روی زمین از شر آن خلاص شوید!

تکنیک های سخت و دشوار بدنسازی

برای ورزشکاران حرفه ای بدنسازی انجام متدهایی متنوع تمرین مانند ست های ترکیبی استراحت- تمرین یا … تنها با استفاده از دمبل براحتی قابل انجام است. از طرفی دمبل آزادی عمل بیشتری به ورزشکار می دهد تا بتواند از موقعیت های بدنی متنوع عضلات بدت را از زوایای مختلف درگیر حرکت بدنسازی کند. البته حرکات بخصوصی نیز وحود دارند که تنها با هالتر انجام می شوند و تکنیک بخصوص خود را دارند. اما دمبل ها تنوع در تکنیک و حرکت و برنامه ریزی برای ست را بوجود می آورند.

بیشتر شدن بازه و طول حرکت بدنسازی

اگر هدف بدنسازی شما همزمان بر افزایش قدرت عضلات و حجم سازی آنها متمرکز شده است، باید به دنبال راهی برای افزایش بازه حرکت باشید. با وجود هالتر در حرکات پرس و ردیف کردن یک بازه حرکت مشخص بوجود می آید، در صورتی که استفاده از دمبل براحتی می توانید با تلاش بیشتر طول بازه حرکت را افزایش دهید، طوری که عضله مورد نظر را از یک بعد دیگر درگیر تمرین کرده و بهتر حجم سازی می کنید.

آزادی حرکت

وقتی بر روی نیمکت بدنسازی در حال پرس سینه هستید، دستها در یک حالت ثابت در یک جهت بالا و پایین می شوند، از طرفی شانه ها فشار زیادی را تحمل می کنند. دمبل ها این اجازه را به شما می دهند که الگوی حرکت را تغییر داده و به شانه ها آزادی عمل بیشتری دهید. در مرس سینه دمبل براحتی کتف را در جهت داخلی و خارجی حرکت می دهید، و به صورت هدفمند بعضی از عضلات را درگیر می کنید.

پیشگیری از مصدومیت های شایع بدنسازی

با اینکه بسیاری از اتفاقات بوجود آمده در باشگاه بدنسازی نزدیک نگهدارنده های دمبل یا رک دمبل بوجود می آید، طوری که ورزشکاران به صورت تصادفی به دمبل ها برخورد می کنند‌، اما این حاصل بی دقتی و حواس پرتی ورزشکار است و دنبل با کسی تصادف نمی کند! منظور ما چیز دیگری است؛ در حرکاتی که بازه آن ها کوتاه و ثابت است – بیشتر اوقات هالتر دیده می شود – احتمال آسیب به عضلات بدن زیاد است. در حالی که دمبل ها طول و بازه حرکت را خود تعیین می کنند، آزادی عمل بیشتری به همراه دارند و عدم تعادل قدرت بین دست ها را از بین می برند، در نتیجه احتمال ایجاد مصدومیت تا حد بسیار زیادی از بین می رود.

 

 

تعداد تکرار ها در تمرینات بدنسازی

 

خلاصه ▼
عنوان
۷ دلیل برای اثبات استفاده از دمبل در تمرینات بدنسازی
توصیف
در رشته پرطرفدار بدنسازی بیشتر ورزشکاران حرکاتی مانند اسکات، ددلیفت یا پرس سینه را دوست دارند. این حرکات بدنسازی با هالتر انجام می شوند. اما...
نویسنده
منبع انتشار
http://spartasport.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397