823 بازدید

با رعایت این ۴ نکته از دستگاه گوارشی خود مراقبت کنید

چهار راه برای محافظت از دستگاه گوارشی و درمان آن در صورت بیماری های گوارشی

به شما مواردی را معرفی میکنیم که با رعایت آنها میتوانید سلامتی روده و معده خود را تضمین کنید و در صورتی بیماری گوارشی آن را درمان کنید.

5/10 - (1 امتیاز)

تاثیر سلامت دستگاه گوارشی بر سلامت عمومی بدن

هر روز اطلاعات بیشتری درباره سلامت روده و به طور کلی دستگاه گوارش و تاثیر آن بر سلامتی کل بدن به دست می‌آورید که چگونه بیماری هایی مانند سوراخ روده یا عدم توانایی در هضم درست غذا بر روی فاکتور های دیگر سلامتی موثر است و میتواند در شما علائمی مانند: سرگیجه، مشکلات تمرکزی، خستگی، مشکلات پوستی، مشکلات کاهش وزن و سردرد ایجاد کند.

برای اینکه دقیق تر بدانید چگونه بیماری های گوارشی رخ میدهند و شما چگونه میتوانید آنها را درمان کنید بهتر است که ساختار گوارشی خود را بهتر بشناسید.

پوشش داخلی معده از چه چیزی تشکیل می شود؟

پوشش داخلی روده ۴ لایه اصلی دارد:

  • مخاط
  • زیرمخاط
  • Muscularis propria
  • Serosa

این ۴ لایه بسیار مهم هستد و محیط داخلی بدن که جریان خون در ان وجود دارد را از محیط خارجی یعنی غذایی که مصرف کرده اید و در آنها ممکن است آلودگی و باکتری وجود داشته باشد، به طور کامل جدا میکند تا بدن در زمان هضم غذا نسبت به مواد در حال هضم واکنش های ایمنی نشان ندهد.

در صورتی که این پاسخ های ایمنی یا واکنش های درونی در معده شما اتفاق بیوفتد، فرد شاهد عدم هضم درست غذا، آلرژی غذایی و شرایط خود ایمنی است.

هرکدام از لایه هایی که در زیر نمایش داده شده است، مقدار کمی در ساختار و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند

پوشش داخلی روده و معده

مخاط معده

یه مخاطی داخلی ترین لایه است که ساخته شده از سلولهای اپیتلیال(سلول هایی که سطح بدن را پوشانده اند)، بافت های غده ای، اتصالات ضعیف بین بافتی مانند چربی یا بافت چربی ، لایه دومی مسئول جذب مواد غذایی و محافظت لایه مخاطی از سلول های goblet  است.

خود لایه مخاطی از سه لایه دیگر تشکیل شده است:

  • اپیتلیوم
  • لامینا
  • مخاط عضلانی

اپیتلیوم باید سالم باشد تا نقش سدی را بین باکتری ها و دیگر میکروارگانیزم ها ایفا کند و همینطور از محصولات جانبی متابولیک در حفره و دیواره شکم محافظت کند.

تعداد زیادی از گونه های باکتری ها محصولات جانبی متابولیک که ملتهب کننده هستند تولید میکنند مانند: لیپوپلی ساچ، که میتواند باعث پاسخ های ایمتی در بدن شود البته در صورتی که بتواند از لایه اول یعنی اپیتلیال عبور کند.

این اتفاق خیلی غیر عادی نیست و به راحتی توسط باکتری های روده قابل کنترل است.

سلول های داخلی اپیتلیال از لایه چسبنده مخاطی برای تشکیل لایه ای بالای سلول های اپیتلیال که کمک کند به جلوگیری از عبور باکتری ها به لایه زیرین و شکسته شدن سد بین دو لایه محافظ میکنند.

لایه مخاطی در معده

لایه زیر مخاطی – حمایت کننده از مخاط

این لایه از بافت های سستی شامل رگ های خوبی، غدد لنفاوی و عصب تشکیل شده است که از غدد ترشح کننده مخاطی محافظت میکند.

مواد غذایی از طریق مخاط جذب شده و به رگ های خونی در لایه زیرمخاطی میرسد یعنی محلی که از طریق آن به جریان خون وارد شده و به سلول های مختلف در بدن منتقل میشوند.

این لایه رگ های خونی زیادی دارد، همچنین محلی است که خونریزی هنگام نفوذ زخم ها به مخاط عضلانی رخ می دهد که در زیر توضیحاتی بیشتری داده شده است.

Muscularis Propria یا حرکت دهنده روده

Muscularis Propria از عضله های صاف که نقش دارند در حرکت حلقوی روده دارند ساخته شده است، که این حرکات حلقوی لازم هستند برای حرکت غذا در روده، Muscularis Propria تشکیل شده است از یک لایه دایره ای داخلی و یک لایه طولی خارجی از ماهیچه.

لایه دایره ای داخلی جلوگیری میکند از حرکت غذا به سمت عقب به همین دلیل غذا همیشه در یک جهت و به سمت جلو حرکت میکند، لایه طولی، طول دستگاه گوارشی را کوتاه میکند.

اعصاب مینتریک در بین دو لایه عضله قرار گرفته و باعث کنترل حرکات چرخشی می شوند، آسیب به این اعصاب می تواند باعث کم تحرکی و علائم یبوست شود.

این فاکتورها باعث ایجاد آسیب در عصب های مینتریک میشود:

  • رژیم های طولانی مدت پر چربی
  • چاقی
  • دیابت نوع دوم
  • سندرم متابولیک

چاقی و تاثیر آن بر بیماری های روده

لایه Serosa

این لایه خارجی ترین لایه است که تشکیل شده است از رگ های خونی، غدد لنفاوی و اعصاب، همینطور دارای لایه ای بسیار نازک از سلول است که برخلاف مخاط غلیط لایه اول این سلول ها مایعی بسیار مهم ترشح میکنند که نقش روان کننده در حرکت روده دارد و از اصطکاک در بین عضلات روده جلوگیری میکند.

هر زمان که یکی از این لایه ها یا ساختارها آسیب ببینند، شما دچار بیماری های گوارشی میشوید، اما خبر خوب این است که میتوانید با مصرف داروهای گیاهی و غذاهای سالم این مشکلات را برطرف کنید.

باکتری های جاه طلب سعی میکنند بر روی سیستم دفاعی تاثیر بگذارند

برخی ارگانیسم های بیماری زا و میکروبیوتا مانند سیتروباکتر و رومینوکوک توانایی این را دارند که از لایه مخاطی عبور کرده و ریسک عفونت و جابجایی باکتریایی را به وجود بیاورند در حالی که گونه های دیگر مانند Bifidobacteria عکس این عمل را انجام می دهند و به حفظ این لایه مخاطی بسیار مهم کمک می کنند.

هنگامی که مخاط و لایه های اپیتلیال مخاط در دیواره روده به خطر بیفتد، به طور معمول leaky gut نامیده می شود ، همچنین لایه مخاطی که عمل کرد آن مختل شده است نیز نشانه اختلالات روده مانند کولیت اولسراتیو است.

زخم در دستگاه گوارشی چه در معده، روده کوچک یا روده بزرگ، موجب به نفوذ باکتری به مخاط عضلانی میشود. آسیب به مخاط عضله می تواند به دلیل عوامل زیر رخ دهد ، از جمله:

  • عفونت های هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، که منجر به ضعیف شدن مخاط معده و روده می شود
  • مصرف منظم داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ، مانند آسپیرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن
  • ترشح بیش از حد اسید معده

مواردی که به طور مستقیم نمیتواند موجب زخم در روده یا معده شود اما در صورت وجود زخم در دستگاه گوارشی آن را وخیم تر میکند شامل:

  • سیگار
  • الکل و شراب
  • غذاهای تند و پر ادویه
  • غذاهای اسیدی مانند پرتغال و گوجه فرنگی
  • کافئین
  • استرس

۴ کلید طلایی برای درمان دستگاه گوارشی

مصرف غذاهای ضد التهابی:

هنگامی که لایه مخاطی در معرض خطر قرار بگیرد، باکتری های فرصت طلب توانایی حمله به لایه اپیتلیال لایه مخاطی را پیدا میکنند و میتوانند به آن آسیب وارد کنند.

این باکتری ها با متابولیت های به شدت التهابی مانند لیپوپلی ساکاریدها ترکیب میشوند و حال میتوانند در عمق لایه مخاطی بیشتر نفوذ کرده و آسیب بیشتری وارد کنند.

کم کردن التهاب فرایندی طولانی است که شامل محافظت از بافت های اسیب دیده و اجازه برای شروع فرایند التیام میشود.

یکی از راه های خوب برای شروع فرآیند بازسازی رژیم غذایی است، در واقع برای سالم نگه داشتن لایه مخاطی شما باید مصرف غذاهایی که ممکن است توسط ارگانیسم های بیماری زا مصرف میشود را کاهش دهید، مانند غذاهایی که درصد بالایی از شکر دارند،غذاهای فراوری شده و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا.

در عوض بهتر است که انواع میوه های فصلی، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غذاهای گیاهی فرآوری نشده و تخم مرغ و یا غذاهای دریایی که شامل امگا۳ و ۶ هستند را مصرف کنید

همین طور گیاهان ضد التهابی مانند Curcuma longa (زردچوبه) ، Boswellia serrata، مرم، Emblica officinalis (آملا یا انگور فرنگی هندی) و Ganoderma lucidum (قارچ ریشی) به طور معمول برای کاهش واکنش های بیش از حد ضد سیستم ایمنی و کاهش اسیب به بافت ها استفاده می شوند.

باکتری های روده را بالانس کنید:

باکتری های عادی و یا گونه های غذایی در صورتی که بیش از حد در روده رشد کنند میتوانند بیماری زا شوند و بر باکتری های دیگر در روده غلبه کنند.

پلی فنول ها ترکیبات غذایی ارگانیک هستند که خواص مودبیوتیک دارند و برای بسیاری از باکتری ها و قارچ ها مانند سم عمل میکنند به این صورت که به وسیله ارتباط برقرار کردن از طریق دیواره سلولی انها باعث عدم رسیدن مواد غذایی به انها میشوند در حالی که این باکتری ها برای رشد و تکثیر به ماده غذایی نیاز دارند.

ارگانیسم های بیماری زا که می توانند در سایر اختلالات ایمنی روده نقش ایفا کنند، مخاط و لایه اپیتلیال در پوشش روده را می توانند تجزیه کنند. از گیاهانی مانند Artemisia annua (که گاهی اوقات آنها را چینگ هائو یا افسنطین شیرین می نامند)، قارچ های reishi و مرم که خواص ضد میکروبی دارند برای مقابله با قارچ ها، باکتری ها و انگل های روده در داروهای گیاهی و طب سنتی استفاده می شوند.

به باکتری های خوب روده غذا رسانی کنید:

فیبر های گیاهی موجود در میوه های و سیزیجات منبع مهمی هستند از مواد غذایی که باکتری های مفید روده مانند بیفیدوباکتریوم که نیاز دارد تولید کند مخاط برای حفاظت از لایه mucosa دربرابر ارگانیزم های بیماری زا.

باکتری های روده تلاش میکنند برای تجزیه فیبر غذاهای هضم نشده و زنجیره کوتاهی از اسیدهای چرب مانند استات، پروپیونات و بوتیرات تولید میکنند که آماده میکند غذا را برای سلول های لایه اپیتلیال برای کمک به باسازی و انتقال مواد غذایی تا دیواره روده در سلامت کامل باقی بماند.

مصرف غذاهای مفید برای سلامتی روده

اگر شما از سندرم leaky gut رنج میبیرید، برای درمان پوشش روده پروتئین بیشتری مصرف کنید. کلاژن سرشار است از پروتئین و آمینو اسید که برای ساخت بافت های سالم مورد نیاز است. تمام ماهیچه ها، استخوان ها، تادون ها، پوست، مو و ناخن ها و همین طور لایه های عضلانی داخلی روده از کلاژن ساخته شده اند.

خواص آووکادو

خلاصه ▼
عنوان
با رعایت این ۴ نکته از دستگاه گوارشی خود مراقبت کنید
توصیف
به شما مواردی را معرفی میکنیم که با رعایت آنها میتوانید سلامتی روده و معده خود را تضمین کنید و در صورتی بیماری گوارشی آن را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397