3534 بازدید

وی(Whey) برای ایجاد تغییرات بیشتر، اطلاعات کامل درباره پروتئین وی

جیم استفانی و پودر پروتئین

زمانی صحبت از ساخت عضلات پبش می آید، جیم استفانی قابل اعتمادترین فردی است که می‌توان نظر او را مورد تایید دانست، برای آشنایی بیشتر با مکمل پروتئین وی با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

4.4/10 - (7 امتیاز)

آب پنیر و خواص بی‌شمار آن

هرچه بیشتر تحقیقات بر روی مکمل پروتئین وی انجام می‌شود، این مکمل بیشتر به عنوان یکی از ابزار های لازم برای کسانی که می‌خواهند عضله سازی داشته باشند، شناخته می‌شود.

پروتئین وی(Whey) هرچه که شما برای تمرین نیاز دارید را در خود دارد، حتی به نظر می‌رسد در دوره مصرف، این مکمل شما را مجبور به رفتن باشگاه و برداشتن میله هالتر هم می‌کند.

 بنابراین، این مکمل، چگونه کار می‌کند؟ چه مقدار باید مصرف شود؟ آیا مصرف این مکمل برای من لازم است؟

پاسخ سوال آخر بسیار ساده است، بله. این مصرف این مکمل برای شما ضروری است.

اما دو سوال اول، نیاز به توضیح و بررسی دقیق‌تری دارد.

پس بیایید درب قوطی مکمل وی را باز کنیم و نگاه دقیق تری به دورن آن بیاندازیم.

وی از کجا میاد؟

دریافت این پروتئین در طول روز و از طریق مصرف مواد غذایی بسیار راحت است، حتی شما در دوران کودکی بدون اینکه به آن دقت کرده باشید Whey را مصرف کرده اید.

همراه با کازئین، وی، یکی از دو پروتئین موجود در شیر گاو است. ۸۰ درصد شیر را پروتئین کازئین و ۲۰ درصد باقی مانده را وی تشکیل می‌دهد.

تا به حال ظرف ماست را بازکرده اید و بر روی آن مایع شفافی دیده اید؟

بله، آب پنیر است، اما عجله برای خوردن این مایع نکنید، این همان وی که درباره آن صحبت می‌کنیم نیست، حداقل هنور نیست.

برای تهیه پودر وی، نیاز است تا ابتدا از شیر استخراج شود.

آیا تا به حال پنیر چدار خورده اید؟

دقیقا پنیر سازها هم همین روال را برای تولید پنیر انجام می‌دهند، در گذشته زمانی که به اهمین این پروتئین پی برده نشده بود، آب پنیر دور ریخته می‌شد.

زمانی که وی استخراج و جدا شده است، کربوهیدرات‌ها و چربی آن حذف شده و چیزی که باقی می‌ماند همان پروتئینی است که همه ما آن را دوست داریم.

هرچقدر کربوهیدرات و چربی آن بیشتر حذف شود، پروتئین حاصل خالص‌تر می‌شود.

شاید به سخن ساده باشد، اما فرآیند جداسازی چربی و کربوهیدرات، پیچیده است و نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته ای دارد.

سه نوع پروتیئن وی(آب پنیر یا Whey)

در حقیقت پودر آب پنیر ۳ نوع است، که هر کدام دارای درصد متفاوتی از چربی و کربوهیدرات هستند. پودر وی هیدرولیز، پودر وی ایزوله و پودر وی کنستانتره انواع پودر آب پنیر است.

که پودر کنستانتره Whey  مقدار بیشتری، کربوهیدرات و چربی نسبت به همتای هیدرولیز شده خود دارد.

پروتئین کنستانتره(WPC)، کمترین جدا سازی بر روی آن انجام می‌شود، به همین دلیل از نظر قیمت، از دو نوع دیگر ارزان‌تر است، فرایندی که برای جداسازی کربوهیدرات و چربی بر روی این نوع انجام می‌شود میکرو و اولترافیلتراسیون نام دارد.

بعد از اتمام فرایند مکمل تولید شده دارای ۷۰-۸۰ درصد پروتئین و مقدار باقی چربی و کربوهیدرات است.

میکرو و اولترافیلتراسیون باعث حفظ بخش عمده ذرهای پپتید مفید می‌شود که نقش های متفاوتی را در بدن ایفا می‌کنند، برای مثال پپتیدها، فواید آنتی اکسیدانی برای بدن دارند.

پروتئین ایزوله(WPI) نسبت به WPC(کنستانتره) پروتئین بیشتری دارد، چرا که فرایندهای جداسازی بیشتر و طولانی‌تری را سپری می‌کند مانند میکرو فیلتراسیون جریان متقاطع یا کروماتوگرافی تبادل یونی، که در نتیجه پروتئین خالص‌تری استخراج می‌شود.

انواع پروتئین وی هیدرولیز، ایزوله و کنستانتره

به دلیل فرایندهای ذکر شده، درصد خلوص پروتئین در نوع ایزوله بیشتر از ۹۵ درصد است، این نوع وی بهترین انتخاب برای افرادی است در دوره رژیم غذایی هستند به دلیل اینکه کمترین میزان کربوهیدرات و چربی را در خود دارد و به دلیل سرعت جذب و هضم بالا می‌تواند هم قبل و هم بعد از تمرین مصرف شود.

و اما وی هیدرولیز(WPH)، که بیشترین فرایند را برای جدا سازی کربوهیدرات و چربی تحمل می‌کند، به همین دلیل بسیار از دو نوع قبلی گران‌تر است.

پروتئین هیدرولیز شده فرایندی به نام هیدرولیز را سپری می‌کند، که در آن زنجیره پروتئین شکسته شده و به تکه های پپتید تبدیل می‌شود.

در حقیقت پروتئین هیدرولیز، پیش هضم شده است، که این باعث می‌شود تا بدن بتواند به راحتی و با سرعت آن را مصرف کند، زمان جذب این پروتئین حتی از پروتئین ایزوله نیز کمتر است.

بسیاری از شرکت ها در پودرهای پروتئین خود از هر سه نوع ترکیب وی استفاده می‌کنند تا شما در زمان مصرف از خواص هر کدام بهره‌مند شوید، بنابراین در زمان خرید مکمل به جدول درج شده، درصد ها و اطلاعات روی بسته دقت کنید تا دچار اشتباه نشوید.

تحقیقات صورت گرفته بر روی پروتئین وی

بدون در نظر گرفتن اینکه شما کدام نوع را مصرف می‌کنید، خالص یا ترکیبی، کنسانتره یا هیدرولیز، پروتئین وی بدون شک پادشاه مکمل ها است.

تحقیقات بسیار زیاد و متنوعی انجام شده است که پیشنهاد می‌کند پروتئین وی بهترین تحریک کننده سنتز پروتئین ماهیچه نسبت به پروتئین سویا و کازئین است – سنتز پروتئین فرایندی که به طور مداوم عضله های بزرگ و قوی‌تری را تولید می‌کند.

پروتئین آب پنیر به چند دلیل یکی از ماهیچه سازهای عالی است.

دلیل اول سرعت جذب بالا، سریع‌ هضم‌ترین پروتئینی است که شما میتوانید تهیه کنید، به محض اینکه آن را در شیکر خود ریخته و تکان دهید آماده مصرف است.

آمینو اسید های(بلوک های سازنده تمام پروتئین ها) آن به سرعت شکسته می‌شود و به جریان خون وارد میشود، سپس خون این آمینو اسید ها را تا رسیدن به بافت های ماهیچه ای هدایت می‌کنند تا بتوانند شروع سنتز پروتئین را آغار کنند.

در تحقیقاتی که در سال ۱۹۹۷ در فرانسه انجام شد، نشان داده شد افرادی که نوشیدنی پروتئین وی مصرف کردند، حدود ۷۰ درصد سنتز پروتئین آنها افزایش پیدا کرده بود.

این درحالی است که دسته دوم که پروتئین کازئین مصرف کرده بودند، فقط ۳۰ درصد افزایش سنتز پروتئین داشتند.

محققان این اختلاف درصد را دلیل زود جذب بودن آب پنیر نسبت به کازئین می‌دانند.

علاوه بر این، به دلیل اینکه پروتئین Whey سرشار از آمینو اسیدهای زنجیره‌ای لوسین، ایزولوسین و والین است بر روی سنتز پروتئین تاثیر موثرتری دارد. در حقیقت بسیاری از محققان لوسین را مانند سویج خودرو در فرآیند روشن کردن ماشین می‌دانند، چرا که آغازکننده سنتز پروتئین در ماهیچه است.

همچنین این پروتئین آب پنیر باعث افزایش جریان خون در عضله می‌شود که یکی دیگر از دلایل تاثیر بر سنتز پروتئین در ماهیچه است.

زمانی که جریان خون افزایش پیدا کند مواد غذایی بیشتری در اختیار ماهیچه قرار داده می‌شود و به رشد آن و ریکاوری بعد از تمرین کمک می‌کند.

مقایسه کازئین و پروتئین وی

طی تحقیقاتی که بر روی دوسته از ورزشکاران بدنساز انجام شد، دسته ای که به مدت ۱۰ هفته پروتئین وی دریافت کرده بودند و تمرینات بدنسازی انجام می‌دادند، ۵٫۵ کیلو افزایش حجم عضله همراه با افزایش قدرت داشتند.

درحالی که دسته دوم طی همین مدت با مصرف پروتئین کازئین و تمرینات بدنسازی فقط ۱ کیلو افزایش حجم عضله داشته اند.

مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

پروتئین آب پنیر نه تنها یک عضله‌ساز قوی است، حتی میتواند در دسته چربی سوزها نیز قرار بگیرد.

در حقیقت در مطالعه ای به مردان و زنان حاضر در این آزمایش به مدت ۱۲ هفته هر روز پروتئین وی داده شد. بعد از اتمام آزمایش مشاهده شد ۲ و نیم کیلو کاهش وزن داشته اند(بدون رژیم و ورزش)، در مقابل دسته دومی که در طی ۱۲ هفته همین مقدار پروتئین سویا مصرف کرده بودند هیچ تغییری وزنی نداشتند.

 

زمان مصرف پروتئین وی

همیشه برایتان سوال بوده است که چه زمانی باید این پودر معجزه‌گر(پودر وی) را مصرف کنید؟

بهترین زمان مصرف برای پروتئین وی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از تمرین و ۳۰ دقیقه بعد از تمرین است (اگر پروتئین وی زود هضم مصرف می‌کنید با فاصله زمانی ۱۵ دقیقه قبل از تمرین و اگر از وی دیرهضم تر می‌نوشید ۳۰ دقیقه قبل از تمرین استفاده کنید).

منابع طبیعی مانند گوشت قرمز، سفید، ماهی و تخم مرغ نمیتوانند مانند این مکمل به سرعت جذب بدن شده و در بازه های قبل، حین و بعد از تمرین نیاز ماهیچه برای پروتئین را تامین کنند.

قبل از تمرین ۱۰ الی ۲۰ گرم پروتئین برای کمک به افزایش قدرت، کاهش تجزیه ماهیچه و افزایش استقامت مصرف کنید.

بعد از تمرین ۲۰ الی ۴۰ گرم دیگر برای افزایش سرعت ریکاوری و سنتز پروتئین در ماهچیه مصرف کنید.

همچنین بلافاصله بعد از بیدار شدن باید ۲۰ تا ۴۰ گرم پروتئین وی برای توقف تجزیه ماهیچه ای به دلیل نرسیدن مواد غذایی در زمان خواب به بدن مصرف شود.

می‌توانید بین وعده های غذایی از این مکمل استفاده کنید تا از خاصیت کاهش وزن و ماهیچه سازی آن بیشتر بهره مند شوید.

پروتئین آپ پنیر جیم استفانی

جمع بندی

مهم نیست که هدف تمرین شما افزایش حجم، کاهش وزن یا افزایش قدرت است، پروتئین وی – Whey یا آب پنیر – به هر حال برای شما لازم است.

 

اطلاعاتی درباره ویتامین C و دلیل حیاتی بودن آن

خلاصه ▼
عنوان
وی(Whey) برای ایجاد تغییرات بیشتر، اطلاعات کامل درباره پروتئین وی
توصیف
زمانی صحبت از ساخت عضلات پبش می آید، جیم استفانی قابل اعتمادترین فردی است که می‌توان نظر او را مورد تایید دانست، برای آشنایی بیشتر با مکمل پروتئین وی با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397