1031 بازدید

رژیم روزه داری متناوب برای لاغری و افزایش سلامت

روزه داری تناوبی در طول روز

در این مقاله قصد داریم، روزه داری را در ورزش بدنسازی بررسی کنیم، و با فواید و مضرات آن آشنا شویم. با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

5.7/10 - (5 امتیاز)

روزه داری

اگر برای سوال است که آیا روزه داری برای بدنسازی خوب است یا نه، به شما پیشنهاد میکنیم تا این مقاله را مطالعه کنید و با روش اصولی روزه داری تناوبی آشنا شوید.

 

شیوه ۱۶:۸

روزه داری دوره ای، به بازه های کوتاه مدت روزه داری به دنبال دوره های غذایی گفته میشود. یکی از شیوه های متداول روزه داری ۱۶:۸ است. به این صورت که شما به مدت ۱۶ ساعت در روز، روزه هستید و ۸ ساعت اجازه مصرف مواد غذایی دارید.

در حالت عادی، همه ما با توجه به الگوی خواب خود یک دوره روزه داری کوتاه بین ۶ تا ۸ ساعت در روز داریم که آن زمان را در خواب سپری میکنیم.

اکثر مردم از شیوه ۱۲:۱۲استفاده میکنند، ۱۲ ساعت روزه داری و ۱۲ ساعت مصرف مواذ غذایی.

روزه داری تناوبی به شما در رسیدن به هدف های تمرینیتان کمک ویژه ای خواهد کرد.

مزیت اول: چربی سوزی بیشتر

تحقیقاتی دانشگاهی نشان داد که با اجرای روزه داری متناوب در طول روز متابولیسم بدن افزایش چشم گیری پیدا میکند، همین امر موجب میشود، بدن در طول روز کالری بیشتری بسوزاند.

روزه داری متناوب با فعال کردن دسته خاصی از ژن ها، موجب تحریک آنها و تولید پروتئینی در بدن میشود که بر روی عملکرد بدن تاثیر منفی میگذارد، در نگاه اول این چرخه یک اتفاق بد است که بر روی توانایی بدن تاثیر منفی دارد، اما این روند باعث میشود تا بدن برای جبرای انرژی و بر گرداندن سیستم به حالت تعادل از چربی های ذخیره شده استفاده کند.

کاهش توان در بدن موجب میشود، بدن دستور به مصرف انرژی و سوزاندن کربوهیدرات ها و چربی بیشتر برای ایجاد تعادل کند.

ترکیب روزه داری تناوبی و تمرینات با شدت بالا مانند تمرینات بدنسازی، موجب میشود، شما به یک برنامه عالی برای کاهش وزن دست پیدا کنید که در حین نگه داری از عضلات شما باعث چربی سوزی میشود.

وزن کشی بر روی دستگاه

مزیت دوم: موثر در سلامتی بدن

تحقیقات نشان میدهد، انجام روزه داری متناوب، موجب تقویت سیستم دفاعی بدن میشود، این امر کمک میکند که بدن شما در برابر بیماری ها مقاوم تر شود و به راحتی دچار سرما خوردگی نشوید.

تحقیقات دیگری نشان می دهد که روز های دوره ای و کوتاه مدت در طی روز باعث، افزایش ترشح طبیعی انسولین در بدن و عملکرد بهتر دستگاه قلب و عروق می شود.

به بیانی ساده تر میتوان گفت، اجرای این نوع روزه داری باعث میشود، سیستم ایمنی بدن شما قوی شود، متابولیسم بدن بیشتر شده و به ریکاوری سریع تر بدن بعد از تمرینات کمک می کند.

 

مزیت سوم: احساس راحتی

وقتی صبح از خواب بیدار می شوم، لازم نیست صبحانه آماده کنم و بخورم، لازم نیست غذا را برای ناهار خود آماده کنم، واقعاً لازم نیست تا ساعت ۴ بعد از ظهر به فکر غذا باشم!

مزیت دیگر این است که وقتی شما در ساعت ۴ بعد از ظهر ساعت غذایی خود را آغاز کنید دیگر نیازی به نگرانی درباره رژیم غذایی نیست و میتوانید از مواد غذایی متنوعی استفاده کنید.

متد های رایج روزه داری تناوبی

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است، این متد ها فقط برای اجرا در ماه خاصی از سال نیست و شما میتوانید این متد های را در طول سال بدون وقفه انجام دهید، برای مثال در صورتی که قصد کاهش وزن دارید میتوانید از متد جنگجو (در ادامه با آن آشنا میشوید) استفاده کنید و باقی ماه های سال از متد ها ۱۶ به ۸ یا یک روز در میان استفاد کنید.

در ادامه متد های پرطرفدار روزه داری متناوب را به شما معرفی میکنیم.

نکته مهم در تمام متد های روزه تناوبی این است، شما فقط منع از مصرف مواد غذا در زمان روزه داری هستید، نه آب. پس باید به مقدار زیادی در طول روز و ساعات مختلف فقط آب بنوشید.(شیر و نوشیدنی های قندی نیز جز مواد منع شده در ساعات یا روز های روزه داری است)

متد یکروز در میان

در این متد شما مانند تصویر زیر یک روز در میان، روزه خواهید گرفت. در مدل زیر میتوانید در روز های روزه داری، حداکثر فقط تا ۵۰۰ کالری دریافت کنید.

مدل روزه داری یک روز در میان

متد روزه داری دوبار در هفته

در این متد، روزهای یک شنبه و چهار شنبه اقدام به گرفتن روزه میکنید. در روز هایی که روزه هستید فقط مجاز به خوردن آب هستید.

انواع مدل های روزه داری کوتاه مدت

 

متد روزه داری ۱۶ به ۸

از ساعت ۱۲ ظهر الی ۸ شب اجازه مصرف دو وعده غذایی کامل دارید. در باقی ساعات روز اجازه مصرف آب فقط دارید.

متد روزه داری ۱۶به۸

 

متد روزه داری جنگجو

در این مدل شما اجازه دارید از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب مواد غذایی مصرف کنید و در باقی ساعات روز فقط آب بنوشید در صورتی که در طول روز احساس گرسنگی شدید داشتید، میتوانید مقداری میوه و یا سبزیجات مصرف کنید، این مدل روزه داری تناوبی یکی از محبوت ترین متد های کاهش وزن است.

مدل روزه داری جنگجو

 

فواید تمرین با کش های مقاومتی

خلاصه ▼
عنوان
رژیم روزه داری متناوب برای چربی سوزی و افزایش سلامت
توصیف
در این مقاله قصد داریم، روزه داری را در ورزش بدنسازی بررسی کنیم، و با فواید و مضرات آن آشنا شویم. با اسپارتا اسپرت همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوقمون متعلق به خودمونه . تازه تو باشگاه ام ، بعد تمرین وزنه هامونو سرجاش میذاریم 1397